zondag 17 maart 2019

Ook ongenode gasten op Ca'Betania


Wie is de Mol...of is het...waar is de Mol?

Trouwe fans, waaronder ikzelf, hebben de afleveringen van 'Wie is de Mol' nagelbijtend gevolgd. 
En terwijl we gespannen keken naar de 'grote finale' van WIE IS DE MOL? is het hier op Agriturismo Ca'Betania meer de vraag, WAAR IS DE MOL?



Als je, zoals wij, een groot erf hebt met een groentetuin, boomgaard en grasvelden, dan weet je zeker dat er ook andere schepsels van genieten. De meeste dieren lopen gewoon over de grond, maar natuurlijk is er ook één die er onder door kruipt. In grote getale en behoorlijk fanatiek. Zodra de temperatuur oploopt worden ze actief. Een jaarlijks terugkomende bezigheid in het voorjaar is dan ook het vangen van de vele mollen. Op zich nuttige diertjes, maar ja, je hele tuin laten omwoelen door die onderkruipsels is nou ook niet fijn. Buiten de groentetuin mogen ze van mij hun gang gaan. Maar van de tuin maken ze één grote bultige gatenkaas als je ze hun gang laat gaan. En dit jaar hebben we een uitzonderlijk zachte winter gehad (duurde precies twee dagen) en dat willen de mollen nu uitbundig vieren.





Hier in Italië is het zetten van mollenklemmen eigenlijk een mannenklus. Ik werd dan ook ietwat vreemd aangekeken toen ik de hulp inriep van onze buurman. Maar ik kreeg toch een uitgebreide 'mollen vangcursus' van hem. Regelmatig informeert hij mij hoe het met mijn vangst is. Ik mag niet klagen. De ene keer zijn de mollen mij te slim af en de andere keer ik hun. Maar voor ons geen gedoogbeleid, maar een keiharde aanpak. Zolang je door de tuin loopt ben je welkom, zodra je er onder door kruipt ben je mijn prooi!






Ondertussen maken we de tuin gereed voor het naderende groeiseizoen. De eerste stekjes staan al in de broeibak. Als eerste komt de wilde groene asperge. Die kun je eigenlijk alleen vers eten, maar straks moet er ook weer ruimte komen om al dat lekker te bewaren. Over een dikke maand kunnen we voor het eerst volop oogsten en dus moet ik zorgen dat onze vriezer weer leeg komt. Dus duik ik in de bijna lege koude bak en kom daar nog wat pompoen tegen. Typisch een lekkernij dat prima in de vriezer bewaard kan worden. 
Je kan er ook nu nog zoveel mee doen, de mogelijkheden zijn eindeloos en niet te vergeten.....errug lekker. 
Vandaag maak ik er een romige saus van voor de pasta, maar ben jij meer van de risotto klik dan hier voor een heerlijk risotto-recept met pompoen.


Spaghetti met romige pompoensaus


Ingrediënten:

300 gram spaghetti 

1 ronde pompoen 
4 takjes salie blaadjes
1 flink takje verse tijm
2 teentjes knoflook
250 ml slagroom
Vers gemalen zwarte peper
Optioneel: gebakken spekjes
Ter garnering: Parmezaanse kaas



Bereiding:

Verwarm je oven voor op 200 graden. Halveer de pompoen en schep de pitten en zaadlijsten er met een lepel uit. Wrijf de helften in met een beetje olijfolie. Bedek een bakplaat met bakpapier en leg hier de twee helften op met de bolle kant naar boven. Rooster de pompoen 30-45 minuten, tot het vruchtvlees goed gaar is en een mes er zonder moeite door glijdt.
Verwarm de room met de salie, tijm en knoflook. De room hoeft niet te koken, laat heel zachtjes de smaak van de kruiden in de room trekken.
Haal de pompoen uit de oven wanneer deze gaar is en laat iets afkoelen. Trek of pel de schil er vanaf en doe het vruchtvlees in een keukenmachine. Zeef de slagroom en giet de helft ervan bij de pompoen, samen met een snuf peper en zout naar smaak. Draai er een gladde saus van en voeg eventueel meer room toe. Breng op smaak met peper en zout.
Houd de pompoensaus warm in een pan en kook intussen de pasta. Doe de pasta bij de pompoensaus, samen met een scheutje olijfolie. Serveer met Parmezaanse kaas, eventueel wat uitgebakken spekjes en extra zwarte peper.


 Buon apetitto. 


Ga jij aan de slag met dit recept? Dan zou ik het erg leuk vinden dat je jouw ervaring met me deelt. Plaats een reactie onder aan deze blog of reageer via FB. 
Vind jij het leuk om mijn blog te lezen, meld je dan aan als volger. En natuurlijk mag je me ook altijd om advies vragen of eigen suggesties en ervaringen met me delen. Gezellig met een glaasje wijn erbij.......





Geen opmerkingen:

Een reactie posten