vrijdag 9 maart 2018

Senza carne?


Nationale Week Zonder Vlees


Deze week is het de "Nationale Week Zonder Vlees". Door middel van deze actie wil men vegetarisch voedsel onder de aandacht brengen. En daar kan ik over meepraten.
Of ik zelf vegetariër ben? Nou nee, niet echt. Ik ben een echte omnivoor en lust graag een stukje vlees. Maar ik eet ook regelmatig vegetarisch. Gewoon omdat het lekker is. Het zorgt voor een broodnodige afwisseling. Wij eten drie of vier keer per week vlees of vis. Maar dan wél een kwalitatief goed stukje. Liever dat dan iedere dag genoegen nemen met een kilo knaller. 

De vraag naar vegetarische maaltijden groeit. Ik merk dat ook als ik voor onze gasten kook. Ik word uitgedaagd om mijn beeld over een uitgebalanceerde maaltijd aan te passen. Ik zoek daarom andere - en voor mij nieuwe - ingrediënten en pas ook de bereidingswijze aan. En zo verzin ik steeds weer nieuwe smaken en kom met verrassende ideeën. Een heerlijke  creatieve bezigheid met oneindig veel mogelijkheden. 


Pasta alla mama

Voor de Italianen is eten erg belangrijk. Na ademhalen is dit de belangrijkste bezigheid. En bij een goede maaltijd hoort zeker ook vlees. Een "Nationale Week Zonder Vlees" zal in Italië dan ook niet snel veel verandering brengen. Vooral op het platteland zijn de Italianen weinig vernieuwend als het op eten aankomt. Ze houden van traditie, van eenvoud en van vaste bereidingswijzen. Eigenlijk willen ze willen hun hele leven eten zoals "la mamma" het vroeger maakte. 
Maar vreemd genoeg zijn veel streekgerechten uit onze omgeving wél vegetarisch. Denk maar aan pasta met pesto of melanzane alla parmigiana. Alleen wordt er hier niet zo "hyperig" over gedaan en past het gewoon naadloos in een uitgebalanceerde keuken. Vegetarisch en biologisch eten is hier geen modeverschijnsel maar een traditie. Maar een week zonder vlees........? Cos'è?Nee zonder gekheid: je hoeft in Italië als vegetariër geen honger te leiden. Keuze genoeg. De Italiaanse keuken heeft een overdaad aan gerechten waar iedereen, dus ook de vegetariers, naar hartelust van kan genieten. 




Wij thuis eten graag vlees, maar regelmatig dien ik ook een maaltijd zonder vlees op tafel. De tagliatelle met saus van porcini (eekhoorntjesbrood) en gedroogde tomaatjes serveer ik graag voor mijn tafelgenoten. 
Bram en Jolein noemen het al de klassieker van Agriturismo Ca'Betania. 




Tagliatelle con porcini



Ingrediënten voor 4 personen:

250 gr verse tagliatelle 
1 ui fijngehakt
2 teentjes knoflook fijngehakt
1 tl gedroogde oregano
1 kaneelstokje
50 ml Marsala of port
200 ml groentebouillon
20 gr gedroogd eekhoorntjesbrood, geweekt en fijngehakt
50 gr gedroogde tomaten, fijngehakt
25 gr roomboter
100 ml crème fraîche of room
3 eetlepels peterselie, grof gehakt
olie 

Bereiding van te voren:

Giet de olie in de pan en fruit de ui en knoflook zachtjes 5 minuten. Fruit de oregano en het kaneelstokje heel even mee. Voeg de port, de bouillon, het eekhoorntjesbrood en de gedroogde tomaten toe. Breng alles aan de kook en laat 20-25 minuten heel zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en laat de smaken een paar uur intrekken.








Vlak voor het serveren:
Kook water voor de pasta. Verwarm opnieuw de saus en voeg hierbij de crème fraîche en peterselie, breng op smaak met zout en peper. Verwijder het kaneelstokje. Als de saus te dik is kun je die het beste verdunnen met wat kookwater van de pasta. Giet de pasta af en meng deze door de saus en warm nog even door. Doe de pasta in een grote schaal en strooi er iets peterselie over. Serveer direct!




Buon appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten