vrijdag 6 april 2018

Lentekriebels en 'paste veloce'














We hebben deze winter een aantal keren een flink pak sneeuw gehad. Twee weken geleden nog lag er weer een dikke laag. Hartstikke mooi hoor, maar ik heb er nu wel even genoeg van. Het voorjaar begint bij mij te kriebelen. En niet alleen bij mij. Als ik 's ochtends wakker wordt en overal de vogels hoor fluiten, weet ik dat ik niet de enige ben. De zon wordt al behoorlijk warm en ik zie de bomen langzaam ontluiken. Overal op ons erf staan de voorjaarsbloemen in bloei. De eerste fruitbomen zitten vol bloesem en we hebben het gazon al weer gemaaid. Het geeft mij het echte voorjaars-gevoel. In in mijn geval betekent dit ook dat ik een beetje onrustig word. Ik wil nog zoveel doen voordat het gastenseizoen weer begint. Maar natuurlijk is er ook tijd voor een koffie op ons terras om van al het moois om ons heen te genieten en het voorjaar te ervaren.
















Het ziet er naar uit dat het weer gezellig druk gaat worden in ons AgriturismoWe merken dat iedereen weer volop reisplannen aan het smeden is voor komende zomer. Voor mij is het altijd wel weer spannend. Wat gaat het dit jaar worden? Er komen veel nieuwe gasten, maar ook gasten van voorgaande jaren. Dat ervaren we ook als een compliment. Het wordt  dit jaar ons vijfde seizoen, maar het blijft spannend en uitdagend. Maar vooral erg leuk. We verheugen ons zeer op de komst van onze gasten!

 




In deze periode is er ook veel te doen buiten in onze tuin en boomgaard. We werken hard en maken lange dagen in de buitenlucht. Daar krijgen we trek van en dus moeten we goed eten. Maar ik kan natuurlijk niet te lang in de keuken staan en dus kies ik ook wel eens voor een snelle pasta. Dit recept voor een ""pasta veloce" is ideaal voor doordeweeks, als je niet al teveel tijd hebt, maar je wel eventjes in ItaliĆ« wil wanen. Zo lekker!

Snelle pasta "Alla Aaltje"


IngrediĆ«nten voor 4 personen:
400 gram tagliatelle
2 teentjes knoflook, fijngesneden
2 el tomatenpuree
600 gram cherrytomaatjes
4 eetlepels balsamicoazijn
1 eetlepel Worcestershiresaus
1 el suiker
Extra vergine olijfolie
Zout & peper
Geraspte Parmezaanse kaas
Verse basilicum, fijngesneden
Optioneel: wat Tabasco

Bereiden:
Kook de tagliatelle in ruim gezouten water volgens de aanwijzingen op de verpakking tot al dente. Verse tagliatelle hoeft vaak maar een paar minuutjes te koken, gedroogde tagliatelle rond de 9 minuten.
Doe een beetje olie in een grote pan of wok en bak hierin de tomatenpuree kort aan. Halveer de cherrytomaatjes en voeg toe en bak even mee. Voeg nu de fijngesneden knoflook, balsamicoazijn, worcestershiresaus en eventueel wat Tabasco toe. Zet het vuur medium en laat het pruttelen.
Voeg vervolgens de suiker toe en een paar eetlepels van het pastawater; dit helpt de saus te binden. Roer goed door en laat 5 tot 7 minuten goed doorpruttelen totdat je cherrytomaatjes fijn kunt stampen met een vork of pureestamper. Breng op smaak met zout en peper.
Schep de tagliatelle bij de saus in de pan. Doe de fijngesneden basilicum erbij en warm samen nog even een minuutje door.
Verdeel de pasta over de borden en besprenkel met wat extra vergine olijfolie en bestrooi met geraspte Parmezaanse kaas. Geniet van je snelle pasta!


Buon appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten