vrijdag 25 november 2016

Het mooie uitzicht is niet genoeg.





In de periode van november tot april hebben we niet veel gasten in onze agriturismo. Maar dat betekent niet dat we met de benen op de bank zitten. In en om het huis is altijd wel iets te klussen, te repareren of te bouwen. Op dit moment zijn we bezig om het terras rond het zwembad op te knappen. Ons zwembad staat op een heuvel. Om het zwembad recht te kunnen zetten hebben we een deel van de heuvel af moeten graven. Maar in de rotsachtige bodem rondom het zwembad wil helaas vrijwel niets groeien. Dus dat blijft kaal en lelijk. En daarom gaan we het een beetje leuk aankleden.

















Eerst hebben we een haag van laurier geplaatst. En vervolgens hebben we een muur gebouwd van hele zware rotsen. Deze lagen her en der op het land en in ons bos. Sommigen stenen konden op de steekwagen, maar een aantal was hiervoor veel te zwaar. Deze waren alleen te verplaatsen door te hevelen met ijzeren stangen en vervolgens te rollen over ronde palen. We leken wel hunebed bouwers. Stukje bij beetje kregen we beweging in de stenen. Met het zweet op onze rug en soms kramp in ons lijf werd het muurtje groter en mooier.












Ook onze kanjers Bram en Jolein waren van de partij bij deze zware klus. Speciaal voor ons hadden ze de sportschool een keertje gelaten voor wat het was. Heel sportief van ze. En tegelijk ook een goede training voor lichaam en geest. En dat helemaal gratis! Nou zijn ze voor dit soort klussen altijd wel te porren. Gewoon omdat ze het leuk vinden.












En ik...? Ik gooi niet zo snel de handdoek in de ring, maar na een paar uur tillen en sjorren wel mijn handschoenen. Dit is geen werk voor een keukenprinses. Hier ben ik te licht voor gebouwd. Na 2 dagen slepen met die enorme dikke keien vind ik het welletjes. Ik verruil mijn werkkloffie voor mijn keukenschort. Na een heerlijke warme douche duik ik de keuken in. Laat mij maar slepen met pannen. Ik ga een echte werkmansmaaltijd maken. Lekker en voedzaam en je wordt er beresterk van. Goed voor m'n hunebed bouwers.



Quinoa-pilav met kip en ketjap

IngrediĆ«nten voor 4 personen:

3 rode uien 
2 teentjes knoflook 
1/2 bosje koriander 
400 g kippen(dij)filet
4 el olijfolie
4 el garam massala*
3 el ketjap 
75 g rozijnen
75 g gemengde, geroosterde noten
zout en peper

Bereiding:

Pel de uien en snijd ze in halve ringen. Pel de knoflook en snijd hem in plakjes. Was de koriander en hak hem fijn, houd takjes en blaadjes apart. Snijd de kip in stukjes.

Verhit de olie in een stoofpan en bak er de ui, de knoflook en koriander takjes ca. 2 minuten in. Voeg de kip toe en bak al roerend rondom goudbruin. Voeg de quinoa en garam massala toe en bak even mee. Voeg de ketjap en zoveel water toe dat de quinoa net onder water staat. Kook het geheel op een laag vuur gaar.


*Garam massala is een mengsel van specerijen afkomstig uit India en de samenstelling verschilt van streek tot streek. Het is geschikt voor het bereiden van Indiase curry's zoals Tandoori, maar ook heerlijk op vis en kip.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten