vrijdag 20 oktober 2017

Herfst


Herfst

Ook bij ons in Le Marche is het is nu herfst geworden. Maar gelukkig schijnt op de meeste dagen een prachtig nazomerzonnetje. De mooie glooiende heuvels beginnen te kleuren. Het is overduidelijk..... de herfst begonnen. En ik vind dat niet erg. De herfst is voor mij ook de tijd om weer lekker binnen te gaan zitten, een beetje bijkomen van de drukte. 
Weer wat tijd voor een mooi boek of een van de vele tijdschriften die onze gasten voor ons achterlaten. Lekker op de bank, kacheltje en kaarsjes aan...glaasje wijn erbij. Heerlijk.




Pompoenen

Zo heeft elk seizoen wel haar charmes. Deze laatste 3 maanden van het jaar vind ik eigenlijk hartstikke fijn en sfeervol. Bovendien is deze periode weer heel inspirerend omdat er weer van alles geoogst kan worden voor lekkere en creatieve gerechten in de keuken. Zoals bijvoorbeeld pompoenen. Een van mijn favorieten! 



















Workshop Italiaans koken


Deze week stond ik weer in mijn keuken om diverse nieuwe recepten uit te proberen voor mijn blog. Dat experimenteren heb ik deze zomer wel een beetje gemist zeg. Ik heb de afgelopen zomer heel veel in de keuken gestaan en voor onze gasten gekookt. Bovendien heb ik ook weer veel workshops gegeven en onze gasten laten zien hoe je mooie Italiaanse gerechten maak. Het leuke hiervan is dat ik ook vaak nieuwe ideeën krijg maar ook leer van onze gasten. Dat maakt het geven van workshops en samen koken ook zo inspirerend en interessant. Mijn aantekenboekje staat weer behoorlijk vol met allerlei nieuwe recepten en tips. En dus neem ik de komende periode ruim de tijd om dit allemaal eens uit te proberen. 

Maar voordat ik de keuken in duik ga ik nog even een wandeling maken met Boris. Men zegt dat er nu, met dit mooie weer, heel veel paddenstoelen zijn. Kijken of we er een paar 'eetbare' kunnen vinden.




Jolein maakt ze schoon





Gevonden!



















En nu sta in gewoon weer eens wat te rommelen in de keuken. Dat vind ik zo fijn om te doen en daar heb ik nu weer tijd en heel veel inspiratie voor. Met Bert, Bram en Jolein als testteam ben ik verzekerd van goede feedback. Meestal kan ik ze blij verrassen. Maar af en toe krijg ik feedback als in het reclame spotje: "Aaltje, dit gerecht is niet te hachelen..., nee écht vies. Wij halen liever een roze koek uit de automaat." 

Maar dat geldt zeker niet voor het volgende najaarsgerecht. Het is een bijgerecht met super lekkere smaak combinaties: geroosterde pompoen met honingnoten en geitenkaas. 




Recept: Geroosterde pompoen met honingnoten en geitenkaas.


Ingrediënten voor 4 personen: 

1/2 (hokkaido) pompoen
3 teentjes knoflook
2 takjes rozemarijn
1 tl gedroogde tijm
grof zeezout
1/2 tl chilipeper
olijfolie
50 g walnoten
1 el honing
50 g geitenkaas



Bereiden: 
Verwarm de oven voor op 180 graden.  Leg een vel bakpapier op het rooster van de oven.

Snij de pompoen met een groot scherp mes doormidden en verwijder de pitten. Snij daarna parten van de pompoen van ongeveer 1,5 cm dik.

Leg de plakken pompoen op het bakpapier. Plet de teentjes knoflook en leg ze tussen de pompoen.

Besprenkel de pompoen met wat olijfolie en bestrooi met zout, chilipeper en gedroogde tijm. Leg de takjes rozemarijn tussen de pompoen en schuif het rooster voor 40 minuten in de warme oven. Keer de pompoen halverwege even om.

Maak ondertussen de honingnoten klaar. Hak de walnoten grof en doe ze in een schaaltje. Meng met de honing en zet even weg. Brokkel de geitenkaas.

Haal het rooster met de pompoen uit de oven. Schik de schijfjes pompoen op een mooie vuurvaste schaal. Leg de walnoten met honing en de geitenkaas ertussen en schuif nog weer voor 10 minuten in de warme oven.

Serveer de geroosterde pompoen met honingnoten en geitenkaas warm! Lekker bij runderstoofvlees.



BUON APETITTO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten