vrijdag 27 oktober 2017

Het is me gelukt!


Af en toe laten onze gasten een mooi boek of een aantal tijdschriften achter in de biblioteca da Ca'Betania. Heerlijk vind ik dat. Nieuw leesvoer voor onze toekomstige gasten, maar ook voor mij. Vooral de tijdschriften met lekkere recepten vind ik prachtig. Daar ben ik dol op en ik ben er dagen zoet mee. Altijd op zoek naar nieuwe recepten en ideeën. En zo ben ik vaak in de keuken aan het experimenteren met al deze nieuwe ideeën. 


Ik bak al jaren zelf brood, kruidkoek, koekjes, en taarten, maar ik kan nog heel veel leren. Mijn baksels smaken prima.  Vooral mijn kruidkoek is hier favoriet. Soms neem ik er een mee naar één van onze buurtjes, want die zijn er dol op. Maar de echte boerencake, van binnen smeuïg en luchtig en met een goudbruin randje, dat was me nog nooit goed gelukt. De smaak is meestal wel goed, maar de vorm laat te wensen over. Altijd ingezakt. Mijn grootste afnemers vinden dat geen bezwaar. Mislukte en ingezakte cake is volgens mijn huisgenoten de lekkerste cake. 













Maar ik wil zo'n misbaksel natuurlijk niet aan mijn gasten presenteren. In een van de tijdschriften kwam ik een recept voor de perfecte boerencake tegen. Dus ging ik gisteren met dit nieuwe recept aan de slag.












Er stond een aantal super goeie tips bij en die hebben gewerkt. Wat een heerlijke en perfect gevormde boerencake is het geworden. Belangrijkste is dat alles op kamertemperatuur moet zijn en dat je de eieren zelfs een beetje moet voorverwarmen boven warm water uit de kraan. Oh ja, en er gaat een klein beetje yoghurt in. Echt een aanrader!



Recept: Boerencake

Ingrediënten voor 1 cake:
200 gr fijne kristalsuiker
250 gr roomboter, op kamertemperatuur
4 eieren
Geraspte schil van een citroen
250 gr bloem
Half zakje bakpoeder (8 gr)
40 gr volle yoghurt

Bereiding:
Verwarm je oven voor op 175 graden (hetelucht 160). Doe de boter (zorg echt dat deze zacht is, maar niet gesmolten!) en de suiker met de citroenrasp in je beslagkom en mix dit tot een romig mengsel. Het moet niet meer knarsen, dan is de suiker goed opgenomen. Dit duurt wel een paar minuten.

Doe de eieren dan in een andere beslagkom en vul een pannetje met heet water uit de kraan. Zet je kom met eieren erboven en klop met een garde voor een minuut of 3 tot de eieren licht zijn verwarmd. Zet het niet op het vuur!

Mix de eieren dan in delen door het botermengsel. Voeg pas wat meer ei toe als het eerste gedeelte is opgenomen. Als het goed is, moet het beslag nu niet gaan schiften, omdat je de eieren hebt verwarmd. En dat zorgt straks voor een beter resultaat.

Meng de bloem met bakpoeder en zeef het boven het botermengsel. Mix dit er goed door en mix tenslotte de yoghurt erdoor. Je krijgt een dik en romig beslag. 

Vet je cakevorm in met een mengsel van 1 tl zachte roomboter, 1 tl zonnebloemolie en 1 tl bloem (dit mengsel is echt perfect, zo krijg je je cake er straks makkelijk uit). Schep het beslag erin en strijk deze glad.

Bak in het midden van de oven voor een uur en controleer of je cake gaar is door er een satéprikker in te steken. Als deze er schoon uitkomt, is hij gaar. Zit er nog beslag op, zet hem dan nog 5 minuten terug en controleer daarna opnieuw. Is hij gaar, zet deze dan op een rooster en laat 10 minuten in de vorm afkoelen. Stort de cake daarna op het rooster en laat verder afkoelen voor je hem aansnijdt. Mijn gezinsleden konden niet zo lang wachten, en de boerencake werd aangesneden terwijl deze nog warm was.

Ottimo delizioso!


Niet met volle mond praten en Buon apettito.

1 opmerking:

  1. Ik lust wel zo'n plakje. En doe er ook een dubbele espresso bij asjeblieft.

    BeantwoordenVerwijderen