vrijdag 10 november 2017

Wat vliegt daar nou?



Het was herfstvakantie. Mijn broer en zijn gezin hadden besloten om een paar dagen bij ons op Ca'Betania te komen logeren. Normaal gesproken moet hij van alles regelen vòòrdat hij op vakantie kan gaan. Maar sinds hij afgelopen voorjaar gestopt is met zijn boerderij is dat allemaal niet meer nodig. 












Nieuwe toekomst

Mijn broer, die het bedrijf van mijn ouders had overgenomen, heeft samen met zijn vrouw Mirjam en hun drie kinderen de keuze gemaakt om te stoppen met het boerenbedrijf. Ze dachten er al een aantal jaren over na, maar afgelopen winter viel het besluit. Er veranderde weer zoveel in de melkvee sector en daar hadden ze geen zin meer in. Het is vast en zeker geen makkelijke besluit geweest. Dus nu hebben we geen boer meer in de familie. Maar we krijgen er een piloot voor in de plaats. Mijn broer heeft samen met zijn gezin het roer drastisch omgegooid. 










Dronepiloot

Hij moest dus plannen maken voor een nieuwe toekomst. Het liefst in de agrarische sector. Zijn keus viel op iets helemaal nieuws en innovatiefs: drone-piloot. Afgelopen zomer heeft hij zijn vliegbrevet gehaald. Het is zijn de bedoeling om de drone te gebruiken in de precisielandbouw. Met een drone - die voorzien is van diverse sensoren- vliegt hij over de akkers en kan allerlei metingen doen en de boer hiermee adviseren. Hartstikke interessant en 'state of the art' techniek. 
Een prachtige uitdaging. 






Mijn familie kwam niet alleen voor een welverdiende vakantie. Berend had zijn drone meegenomen om opnames te maken van ons huis, het erf en ook van de omgeving. Iedere dag vloog hij met zijn vliegende camera over ons huis en door het dal. Het was prachtig weer om te vliegen en om opnames te maken. De lucht was de hele week strak blauw. Op een van onze uitjes naar Gola del Furlo heeft hij ook nog opnames gemaakt. Hij heeft veel beeldmateriaal voor ons opgenomen. Bram gaat er een video van monteren voor onze nieuwe website. 

Hierna alvast een sneak pre-view Het is een klein stukje ruwe film om jullie alvast een indruk te geven. Bram heeft het filmpje voorzien van zijn zelf gecomponeerde achtergrond geluid. Zijn grote hobby.  



Natuurlijk hebben we meer gedaan dan vliegen en filmen. Veel bijpraten en lekker eten met een goed glas wijn. In de keuken zorg ik voor een goede voorbereiding, want tijdens het eten ben ik er natuurlijk ook graag bij. Uiteraard helpt mijn gezin ook flink mee. Ik was weer goed voorbereid en met hier en daar wat hulp heb ook ik volop genoten van het familie bezoek bij mij in de keuken. Met zoveel interessante activiteiten heb ik niet zo veel tijd om te koken, maar wil ik toch een speciale maaltijd op tafel zetten. Daarom deze week een bijzondere ovenschotel die je van te voren klaar kan maken.


Ovenschotel met kip en spinazie

Ingrediënten voor 4 personen:
500 g kipfilet, in blokjes
700 g aardappels, in stukken
450 g spinazie (uit diepvries)
1 ui
200 g champignons, in plakjes
100 g geraspte kaas
250 g crème fraîche
paprikapoeder
peper en zout
olie of boter om te bakken


Bereiding:
Laat de spinazie ontdooien. Kook de aardappels in de magnetron of in een pan met water (ca 12 min) voor zodat ze beetgaar zijn. Verwarm de oven op 200 graden. Verhit de olie in een pan en voeg de kip toe. Bestrooi de kip met paprikapoeder, peper en zout.

Als de kip rondom aangebakken is, na ongeveer 5 minuten, voeg je de champignons en ui toe en bak 3 min mee. Laat de spinazie goed uitlekken en schep hem daarna door de kip en champignons. Bak de kip en groente al roerend nog een paar minuten zodat wat van het vocht kan verdampen. Schep daarna ook de aardappels er door. Roer de crème fraîche door het aardappel-kip mengsel.


Proef of er eventueel nog een beetje peper of zout doorheen mag. Doe alles in een ovenschaal en bestrooi royaal met de kaas. Bak de ovenschotel ongeveer 20 minuten totdat de kaas mooi gesmolten is, zet eventueel de laatste paar minuten de grill aan voor een krokant korstje.


Ga jij aan de slag met dit recept? Dan vind ik het leuk als je mij dit laat weten via een reactie en meld je aan als volger van mijn blog.

Buon apetitto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten