vrijdag 22 juli 2016

Goede tijden...Courgette tijden


Deze week zijn mijn ouders, mijn tante en mijn oom bij ons op bezoek geweest. We hebben een aantal heerlijke dagen met elkaar doorgebracht. Ik vond het fijn dat ze hier waren, dat gebeurd niet zo vaak. Ik heb ze kunnen verrassen met mijn kookkunst. Zelfs mijn vader, die zegt dat hij geen "pasta-man" is,  smulde van mijn zelfgemaakte pasta's. We hebben heerlijk kunnen bijpraten en ook veel gesproken over het eten en het bereiden daarvan. Vooral over het conserveren en inmaken van voedsel weten ze heel veel. Zo heb ik deze week weer veel nieuwe methodes geleerd. Later kom ik hier wel eens weer op terug. 

Wij hebben een hele grote groente tuin waar we nu inmiddels volop uit kunnen oogsten. Alles komt natuurlijk tegelijk en dus moet een groot deel van de oogst bewaard worden voor een later moment. 
Mijn moeder en tante hebben nog wat boontjes voor mij gepunt, maar eigenlijk zijn ze net iets te vroeg vertrokken...er staan alweer een paar emmers verse bonen klaar om gepunt te worden.
Maar we hebben niet alleen veel bonen op dit moment ook de courgetteplant staat volop in bloei en produceert veel vruchten.



De courgette is een grote plant die, onder de juiste omstandigheden, voor een hele grote opbrengst kan zorgen. Sommige planten geven wel meer dan 20 vruchten per seizoen. Hoe meer je plukt (vrucht niet te groot laten worden!), des te meer vruchten de plant zal geven. Als je stopt met plukken zal de plant haar energie gebruiken om zaden te willen produceren en daardoor weinig maar zeer grote courgettes geven. Blijven plukken dus. 



De courgette is een verrassend veelzijdige groente. Nog niet zo lang geleden wisten we eigenlijk niet zo goed wat we er mee konden doen. Maar er bestaan heel veel recepten en er zijn talrijke mogelijkheden. De courgette zelf heeft niet zo heel veel smaak, maar heeft de handige eigenschap smaken aan te nemen van andere smaakmakers. En dus kan ze gebruikt worden in soepen, stoofschotels, roerbak gerechten, ovenschotels, etc. 
















De courgetteplant maakt fraaie, grote gele-oranje bloemen. Bij de vrouwelijke bloem zit er een kleine courgette aan vast, maar bij de mannelijke bloemen is dat niet het geval. Je kunt deze bloemen lekker frituren en daarna als voorgerecht eten. Zeker als je courgettes zelf kweekt is dat echt een aanrader! 
Ze hebben een hele zachte smaak en zijn heerlijk om te frituren in bierbeslag. Maar omdat de bloemen vrij groot zijn, zijn ze leuk om te vullen.

Tip: als je ze uit eigen kweek oogst, moet je dat ’s ochtends vroeg de bloemen plukken. Dan staan ze mooi ver open en zijn ze nog goed vers. Dan is ook de stamper, die niet eetbaar is, makkelijk te verwijderen.


Gefrituurde courgette bloemen

Bierbeslag om te frituren


Ingredienten:

250 gr. bloem
10 gr suiker
1 ei
1 tl. zout

200 ml. bier 2 el. azijn
eventueel (100 gr.) Parmezaanse kaas (optioneel)
1 lt. pinda of plantaardige olie

Bereiden:
Doe de bloem, suiker, zout en de kaas in een schaal. Voeg het ei toe en meng alles goed door elkaar. Voeg beetje bij beetje het bier toe aan het bloemmengsel en meng dit tot een dikte die lijkt op pannenkoekenbeslag. 
Roer vlak voor het gebruik de azijn erdoor. 

Mijn geheim: De reden dat ik azijn toevoeg aan het beslag is om te voorkomen dat de olie het beslag binnendringt tijdens het frituren.



Verhit de olie in een pan totdat deze goed heet is. 
Tip: Dit kun je controleren door een houten lepel in de olie te dopen. Als de olie rond de lepel begint te borrelen is ze op temperatuur.

Doop de bloemen in het beslag en bak ze aan alle zijden mooi bruin.
Bak er niet meer dan 4 tegelijk, je olie zal dan te snel afkoelen. 

Serveer de bloemen op een mooie schaal of als onderdeel van een anti-pasti.




Buon appetito!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten