vrijdag 17 juni 2016

Mijn "keuter"boer op zijn "Agriturismo"



"Agriturismo" betekent logeren bij de boer. Heel populair in ItaliĆ«. Op onze Agriturismo bieden wij onze gasten een verblijf aan op een klein biologisch boerderijtje met ongeveer 3 hectare grond. Bij ons staat gastvrijheid op nummer 1. 
Ons erf is gelegen op een heuvel en hier en daar is deze behoorlijk stijl. Bovendien bestaat onze grond uit zware klei. Dat maakt dat het bewerken van het land, de tuin en het erf behoorlijk zwaar is. We hebben het abonnement van de sportschool opgezegd.
Alles wat we aan groente en fruit verbouwen gebruiken we in ons restaurant. We streven ernaar om zoveel als mogelijk seizoen-gebonden te koken.  














Voordat we konden starten met onze Agriturismo moest Bert eerst coltivatore (boer) worden. Dit was een lang gekoesterde wens. Hij wilde graag weer zand onder zijn nagels. Nou dat is hem gelukt!
Na diverse aanvragen en handtekeningen was daar dan eindelijk de vergunning en konden we beginnen! Vanaf nu mag hij zich "keuter"boer noemen.

In het vroege voorjaar, als het weer gunstig is, kan het werk op het land beginnen. Met een motozappa bewerkt Bert het land en de tuin. Daarna maakt hij een plan de campagne hoe alles ingericht moet worden. Een hele klus voor hem, want ik heb zoveel wensen. Verschillende soorten zaden en planten haal ik in huis. Ik wil graag alles uitproberen. Ook heb ik heel weinig geduld en wil bij iedere mooie dag iets geplant hebben. Vandaag geplant...morgen geoogst...ja ik ben mij er eentje. Ik kan me voorstellen dat hij soms "crazy" van me wordt. 



















Dit jaar ligt onze tuin ligt er weer mooi bij. Een hele klus om alles een beetje onkruid vrij te houden. De eerste oogst is binnen en morgen gaan we de tomaten planten. We hebben 6 soorten. Dit jaar hebben we om het aardappellandje een afrastering geplaatst. We hopen dat we op deze manier "l'istrici", de stekelvarkens, onze aardappelen met rust laten. Vorig jaar hadden ze alles open gewroet, maar zo te zien is dat probleem nu opgelost. De piepers staan al in bloei.
















Naast het bewerken en beplanten van de tuin en het land is er ook de tijd dat er geoogst kan worden. Dat is werk dat we met het hele gezin doen en Bert helpt graag mee. Maar hij heeft meer kwaliteiten die hij op ons bedrijf kan gebruiken. 
Hij is een echte "doe-het-zelver" geworden en ik ben heel trots op hem.

















Na een dag hard werken geniet hij van zijn rust en intussen maak ik een van zijn favoriete soepen klaar.


Tomaten-brood soep



Ingrediƫnten voor 6 personen:


150 gram rode ui fijngesneden, 1 rode peper fijn gesneden en zonder zaadjes, 1 eetlepel tijm fijngesneden, 1 kilo tomaten in vieren gesneden, 1 liter groente bouillon,  1 eetlepel suiker, 100 gram in blokjes gesneden oud brood, 2 eetlepels balsamicoazijn, 2 eetlepels peterselie fijngesneden, zout en peper


Doe olie in een diepe pan en fruit hierin de ui met de peper, knoflook, en tijm op een laag vuur. Voeg de tomaten, bouillon en suiker toe en breng het geheel aan de kook. Leg het deksel op de pan en laat de soep op een laag vuur 20 minuten koken.
Verdeel intussen de blokjes brood in een kom, giet de azijn, iets olie en 4 eetlepels koud water erover en laat het 10 minuten weken.
Pureer de tomatensoep samen met het brood en peterselie heel glad met de staafmixer. Breng op smaak met peper en zout en verwarm nog even door.

Giet de soep in voorverwarmde borden en garneer met enkele blaadjes basilicum of andere verse kruiden. Geef er lekker vers brood met prosciutto en zo heb je een heerlijke maaltijd soep.


Wil je het als een voorgerecht serveren maak het dan iets luxer door 100 ml melk of room op te schuimen op smaak brengen met iets zout en peper. Schenk de soep in een mooi glas en garneer met het schuim en een blaadje basilicum en een beetje gedroogde tomaat.

Buon appetito!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten