vrijdag 15 juli 2016

La dolce vita, anche in cucina


Gezond én lekker leven is de nieuwe norm. La dolce vita, anche in cucina. Bewust eten en drinken hoort daar dus bij. Eerlijke voeding met herkenbare smaken. We zijn weer op zoek naar de eenvoudige ingrediënten en nemen steeds vaker afstand kant & klaar en gemodificeerd voedsel.  In mijn keuken komt dit geprefabriceerde voedsel niet voor. Ik ben steeds op zoek naar pure -en soms vergeten-  ingrediënten en laat me leiden door wat onze tuin en het seizoen ons te bieden heeft. En al zeg ik het zelf.... onze gasten en wij eten iedere dag gevarieerd en lekker! 
Spelt past helemaal in de stijl van nu en is hard op weg om heel populair te worden. De charmante graankorrel is niet alleen gezonder dan tarwe, het bevat meer eiwitten en zit boordevol mineralen en vitaminen. Spelt is bovendien simpel te bereiden en biedt volop mogelijkheden tot variatie. Van de hele korrel tot gemalen speltmeel voor brood, pasta en patisserie. Maar ik vind de volle noot-achtige smaak van spelt vooral erg lekker in salades.



Speltsalade

Ingrediënten voor 4-6 personen:

250 g Spelt
1 rode ui, fijn gesnipperd
1 blikje mais, uitgelekt
100 g zwarte olijven, in blokjes
100 g tomaat, in blokjes
100 g worteltjes, in blokjes en geblancheerd
100 g verse doperwtjes, geblancheerd
olijfolie extra virgine
peterselie, zout en peper

Kook de spelt in ca. 20 minuten beetgaar. Sommige spelt-types moeten eerst een tijdje worden vòòrgeweekt.

Giet de spelt af en doe deze in een schaal. Giet er ruim olijfolie over als de spelt nog warm is. Als de spelt is afgekoeld, voeg er dan de overige ingrediënten aan toe en meng alles voorzichtig door elkaar. Breng op smaak met peper en zout en voeg er eventueel nog wat olijfolie aan toe.

De salade kan worden aangevuld met ingrediënten naar keuze, zoals groene olijven, appeltjes of noten.

Wil je het serveren als een salade, meng er dan rucola of andere sla naar keuze doorheen.

Hoewel spelt een relatieve nieuwkomer is in de Italiaanse keuken, zijn er ook soms oude ingrediënten die weer opnieuw worden uitgevonden en toegepast. En dat zijn lang niet altijd "vergeten groenten". Mijn buurvrouwen koken nog vaak heel traditioneel en gebruiken hierbij groenten en kruiden die niet in de (super)markt te vinden zijn. Maar dat betekent niet dat deze ingrediënten vergeten zijn. Ook de oude bereidingswijze en de verrassende combinaties bieden weer nieuwe smaakmogelijkheden. Ze moeten alleen weer even ge-her-introduceerd worden.

Gisteren zijn mijn ouders, mijn tante en mijn oom aangekomen. Ze blijven een aantal dagen op bezoek. Ik zal hun ook eens vragen of zij nog herinneringen hebben aan groenten, combinaties en bereidingswijzen die wij allang zijn vergeten. Misschien zijn deze ook toe te passen in mijn Italiaanse keuken. Ik zal lekker voor ze koken en volgende week horen jullie wat het is geworden.


Ik serveer deze speltsalade vaak in een glaasje. Deze salade is een onderdeel van mijn uitgebreide antipasti, die wij onze gasten graag serveren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten