vrijdag 26 augustus 2016

Een bijzondere ervaring!



En ik dacht dat ik alles al een keer had meegemaakt sinds we in Italie wonen. Maar afgelopen week trilde aarde onder Ca' Betania als nooit te voren. Het episch centrum van de zware aardschok lag ongeveer 150 km ten zuidoosten van ons, in de regio Umbriƫ. Daar is de schade en het verdriet van de slachtoffers enorm. Wij zijn met de schrik vrijgekomen en hebben geluk gehad.



Toch staat je leven op dat moment op z'n kop. Onze gasten hadden de aardbeving natuurlijk ook gevoeld en wilden hun verhaal even kwijt. Familie en vrienden in Nederland waren bezorgd over onze situatie en zij moesten ook gerustgesteld worden.

We zijn weer een paar dagen verder. De volle omvang van de gevolgen van de aardbeving zijn voor iedereen zichtbaar. Het verdriet is zeker niet minder. Maar de mensen gaan hier weer over tot de orde van de dag. Het is tenslotte zomer.

Zo kan ik nog iets leren van de levenskunst van de Italianen. Ze balanceren schijnbaar moeiteloos tussen verdriet en vreugde, om tenslotte het laatste weer de overhand te geven. 

Bedankt voor jullie warme reacties.

En ook ik ga weer over tot de orde van de dag. Ik pak de draad weer op, of liever gezegd de rode kool op. We hadden dinsdag de rode kool geoogst en deze moest verwerkt worden. Eerlijk gezegd had ik niet heel veel inspiratie, maar in een van mijn vele kookboeken kwam ik dit heerlijke recept tegen. 
Met mijn motto...een beetje uit een boek en de rest van mijzelf heb ik deze week weer een heerlijk recept voor jullie.


Rode kool...maar dan heel anders.





Ingrediƫnten:

1 rode kool in grove stukken 
2 rode uien in dunne ringen
2 tl venkelzaadjes, gekneusd
3 el verse tijmblaadjes
olijfolie extra vergine
25 g roomboter
300 ml groentebouillon
60 ml balsamicoazijn


Bereiding:

Doe een scheut olie en de boter in een grote braadpan en zet het op een middelhoog vuur. Voeg de uienringen, venkelzaadjes en tijm toe en bak het geheel tot de ui zacht is en begint te karameliseren. 
Voeg de rode kool en de bouillon toe. Breng aan de kook en draai het vuur omlaag. Doe de deksel op de pan en bak het geheel ongeveer 30 min. tot de kool bijna helemaal zacht is geworden.
Neem deksel van de pan draai het vuur omhoog en voeg de balsamicoazijn toe. Onder af en toe roeren al het vocht inkoken. De rode kool is nu heerlijk zacht en zoet geworden. 
Proef en breng eventueel op smaak met peper en zout. 
Serveer de rode kool bij een mals gebakken varkenslapje en een gekookt aardappeltje. Eet smakelijk.


Super lekker!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten