vrijdag 9 december 2016

Bijna net een biefstuk, maar dan van groente.


Ik heb deze afgelopen zomer heel veel voor onze gasten gekookt op Agriturismo Ca'Betania. Mijn menu voor de dag bepaal ik vaak in de ochtend of soms de dag ervoor. Uiteraard houden we rekening met de wensen van onze gasten. En daardoor gebeurd het soms dat ik een vegetarische of zelfs een veganistische maaltijd sta te bereiden. Dit is in de Italiaanse keuken een hele uitdaging omdat vlees of andere dierlijke producten eigenlijk altijd deel uitmaken van vrijwel ieder gerecht. Maar deze uitdaging ga ik graag aan, want natuurlijk wil ik voor iedere gast iets lekkers op tafel zetten.













De winterperiode is voor ons een rustige periode en geeft mij de ruimte om eens diep in al mijn kookboeken te duiken voor nieuwe ideeën en recepten.


Maar tegenwoordig zijn er ook heel veel leuke kookprogramma's op tv en als liefhebber kijk ik daar graag naar. Ik krijg er weer nieuwe inspiratie van. Zo keek ik laatst naar het programma "Koken met van Boven". Hierin maakte Yvette een bloemkool steak klaar met een venkelsaus. Maar zomaar kopiëren wil ik niet. Ik wil er mijn eigen draai aan geven.


Dus neem ik de tijd om met zo'n bloemkool aan de slag te gaan en eens in plakken te snijden, te roosteren en er een lekker sausje bij te serveren. Met de bloemkool-steak van Yvette van Boven als basis ga ik variëren en experimenteren. Mijn gezin is de jury. En zo ontstaat de bloemkool-steak à la Aaltje en heb ik weer een nieuw gerecht om op het menu te zetten in de keuken van Agriturismo Ca'Betania.

Bijna net een biefstuk, maar dan van groente.

Ik laat mijn fantasie de vrije loop en ga aan de slag met verse kruiden uit onze tuin. Wij hebben verschillende soorten kruiden in onze groentetuin en op het erf. 
Verse kruiden zijn niet alleen erg lekker om mee te koken maar ook gezond. Ze ondersteunen bijvoorbeeld je immuunsysteem en zijn rijk aan essentiële voedingsstoffen. Dus laat de eigengemaakte verse kruidensaus niet achterwege want deze voegt écht iets toe. En meer dan alleen de smaak. De bloemkool-steaks zijn heerlijk en uitstekend te combineren met gebakken aardappelen en een frisse groene salade.




Voor de niet vegetariërs onder ons is de bloemkool-steak natuurlijk een prima bijgerecht. De steak is goed te combineren met wat (gerookte) zalm, biefstuk, gehakt, een gebakken ei, noem maar op! De kruidensaus die overblijft kun je dan mooi over het vlees of vis doen. 
Bloemkool-steaks met hazelnoten en kruidensaus

Ingrediënten voor 4 personen:

1 bloemkool
30 g hazelnoten
olijfolie
Voor de kruidensaus:

10 g verse peterselie
10 g verse koriander
10 g verse munt
60 ml kokosmelk
60 ml olijfolie extra vergine
2 el citroensap
1/2 tl zout

Bereiding:

Verwarmde oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
Snijd de onderkant van de bloemkool en verwijder de bladeren. Was de bloemkool en snijd de bloemkool vervolgens in plakken van 1 tot 1 1/2 cm. Ga voorzichtig te werk zodat ze niet breken. Leg de plakken bloemkool op de bakplaat en wrijf beide kanten in met olijfolie. Rooster ze ze in ongeveer 20-30 minuten gaar. Keer ze een paar keer zodat beide kanten mooi bruin worden.
Verhit een koekenpan en rooster hierin de hazelnoten tot ze mooi bruin van kleur zijn. Laat de hazelnoten afkoelen en hak ze grof.

Voeg alle ingrediënten voor de kruidensaus in een blender en maal het tot een gladde saus.
Serveer de plakken bloemkool en garneer met de kruidensaus en de geroosterde hazelnoten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten