donderdag 22 december 2016

Buon Natale


Vandaag ga ik verder met mijn kerst-menu waar ik vorige al mee begonnen was. Wanneer ik een menu heb samengesteld check ik nog even goed voor mezelf...kan ik dit allemaal maken? Maar ook heb ik genoeg ruimte in de keuken en koelkast om alles te bewaren? Heb ik de gerechten al eens eerder gekookt of ga ik het voor de eerste keer maken? Nieuwe gerechten maak ik het liefst een keer van te voren. Zo weet ik hoe het smaakt en kan ik eventueel het recept nog iets aanpassen. Maar ook weet ik dan meteen waar de knelpunten zitten. Wanneer een gerecht bijvoorbeeld iets langer in de oven moet dan staat aangegeven. Want daar wil ik liever tijdens "het oefenen" achter komen dan met kerstdiner zelf. Toch?

Het volgende gerecht is een toppertje voor de Kers en kan bijna niet mislukken. Bovendien worden er een aantal uitgesproken smaken gecombineerd zodat deze uitstekend past in een chique kerstdiner.

Secondo piatti: Varkensfilet met appel

Ingrediënten:
1 kg varkens filet in plakken van 1 ½  cm
350 ml rode wijn 
175 ml bouillon
4 kruidnagels
1 eetlepel grove mosterd
2 eetlepels suiker
10 zwarte peperkorrels
2 groene appels, geschild en in blokjes gesneden
1 groene appel, geschild en in plakjes gesneden
zout en peper
olie

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180° graden en verhit olie in een pan. Bestuif het vlees licht met bloem, leg het in de pan en bak het aan beide kanten mooi bruin, keer het vlees vaak.
Doe de wijn en de bouillon in een andere pan, doe er de kruidnagels, mosterd, suiker en peperkorrels, zout en peper bij en breng alles aan de kook. Leg het vlees in een ovenschaal en leg de appelblokjes er omheen. Giet het hete wijn mengsel er over, dek af met aluminiumfolie en zet hem 1 ½ uur in de oven, bedruip het vaak, het vlees moet goed gaar zijn.
Haal het uit de schaal en laat het vlees rusten. Zeef de saus in een pan en druk met een lepel de appels erdoor en voeg de plakjes appel toe en kook de saus als het nodig is in. Breng op smaak met zout en peper. 
Lekker om te combineren met een stamppotje van rode kool en appel, een rode koolsalade.

The best for last...Il Dolce. 

Het dessert is de bekroning van een heerlijke maaltijd. De Italianen hebben dit maar al te goed begrepen. Naast het lekkere ijs, is er een overvloed aan smaakvolle zoete desserts. Wat dacht je van een heerlijke Tiramisu. Een luxe dessert die je ook makkelijk op verschillende manieren kan serveren.



Tiramisù

Ingrediënten voor ruim 10 pers:

± 200 gr lange vingers
1 l sterke koffie
6 blaadjes gelatine
250 g mascarpone
250 g slagroom
5 verse eierdooiers
125 g poedersuiker
2 el koffielikeur
cakeblik van 26 cm

Bekleed het cakeblik met plasticfolie. Doop de lange vingers één voor één in de koffie en leg ze mooi naast elkaar op de bodem van het cakeblik (de overgebleven lange vingers worden later gebruikt). Week de gelatine in een kommetje koud water. Klop de slagroom tot yoghurt dikte en roer er de mascarpone door. Klop de eierdooiers met de suiker schuimig. Knijp de gelatine uit en los op in twee eetlepels warme koffie, roer de koffielikeur erdoor. Schep nu het koffie-mengsel luchtig door het ei-mengsel. Schep vervolgens het mascarpone-mengsel er luchtig doorheen. 
Vul het cakeblik voor de helft met het mascarpone-mengsel, leg daarop een laag in koffie gedoopte lange vingers en vervolgens de rest van de mascarpone. Dek af met een laag in koffie gedoopte lange vingers. Laat een paar uur (of een hele nacht) opstijven in de koelkast. Stort voor het opdienen de tiramisu op een mooie schaal en bestrooi met cacaopoeder of chocolade vlokken. Dit dessert kan prima een dag van te voren bereid worden.


Tiramisu kun je ook in een mooi glaasje serveren. Gemakkelijk te maken en je hoeft tijdens het eten niet de tiramisu aan te snijden.
Maak dit dessert in een glas naar keuze, zo groot of klein als je wilt. Bij ons thuis klagen ze altijd dat ik het in een te klein glas serveer. Maar na een complete voedzame maaltijd geeft een klein glaasje soms net de juiste "finishing touch".
Schep in het glas om en om laagjes van de lange vingers en mascarpone-mengsel en eindig met een laagje mascarpone. Garneer met cacao of chocolade vlokken en een blaadje munt.                                                                                                          
  

Lieve blog-lezers, ik wens jullie hele fijne kerstdagen en Buon Appetito!


                                             

Geen opmerkingen:

Een reactie posten