donderdag 12 januari 2017

Goede voornemens


Hebben jullie dat nou ook? Ook dit keer had ik weer goede voornemens voor het nieuwe jaar en nu we bijna twee weken onderweg zijn komen daar de eerste barstjes al weer in. De wijn hier is zoooooo lekker hé. 


Mijn goede voornemens waren, zoals ieder jaar overigens, een paar kilo afvallen. In mijn geval betekent dit bewuster eten en drinken en meer bewegen. Nu heb ik sinds kort een aantal wandelvrienden en heb een vaste wandeldag. Dus mijn stappenteller wordt weer helemaal vrolijk van mij. En ook Boris vindt het geweldig. Ja, zelfs Bert gaat soms mee, zomaar op een doordeweekse dag lopen lanterfanten. 
En ik heb ook een nieuwe manier gevonden om het 'bewuster eten' wat langer vol te houden. Ik maak namelijk steeds meer zelf. Het bijzondere is dat dit niet eens veel tijd hoeft te kosten en dat het nog lekkerder is ook. En je weet dus precies wat er in zit. Ik ben zo trots op deze twee oplossingen dat ik een glaasje wijn wel verdient heb vind ik. Twee van de drie is niet slecht. Of niet dan?
Wat zijn jouw goede voornemens?  Minder drinken, stoppen met roken, meer bewegen, afvallen en gezonder eten?


Gezond eten en bewegen zijn op dit moment ontzettend populaire onderwerpen. Facebook en de bladen staan er nu vol van. Iedereen weet dat je goed voor jezelf moet zorgen om (letterlijk) lekker in je vel te zitten. In januari heeft iedereen aandacht hiervoor. Maar naarmate het jaar vordert wordt je aandacht weer afgeleid door andere belangrijke zaken. En tijdens de wintersport in de voorjaarsvakantie en met Pasen zetten we de tafels weer vol. En dat moet ook want je moet niet overdrijven met die goede voornemens, want eten is ook vooral lekker en gezellig. 

En nu heb ik een plannetje bedacht om zo vlak voor de zomervakantie opnieuw onze goede bedoelingen weer aandacht te geven...."Happen en stappen".


Sinds we in Italië op Agriturismo Ca'Betania wonen hebben we onze eigen biologische groente tuin. Hierin verbouwen we heerlijke groente en fruit. We gebruiken het voor onze gasten in ons restaurant, voor onszelf en wat overblijft conserveren we voor de winterperiode. 
Voor mij is het belangrijk om met verse ingrediënten te koken. Ik bepaal dan zelf hoeveel vet, suiker en zout ik gebruik. We eten veel verse groenten en fruit en volkoren producten. Weinig kunstmatige toevoegingen. Puur natuur dus.












Hoewel we hier op de heuvel al redelijk vroeg in het voorjaar sommige gewassen kunnen oogsten staat in juni de tuin pas helemaal vol. Heerlijk en makkelijk. En nu wil ik in juni, voor de liefhebbers, een denk-nog-eens-even-aan-je-goede-voornemens-week organiseren genaamd:


 "Happen en stappen"

Tijdens deze week gaan we zelf op Ca'Betania van verse producten gezonde gerechten bereiden zoals pasta's, salades en roerbakgerechten. Maar ook zelf kaas maken, crackers en muesli. En als we tijd hebben gaan we ook zelf sausen maken zoals dressings en ketchup.

Bovendien gaan we iedere dag een wandeling maken in de omgeving. Doen we onderweg een bakkie in de bar en als het moet een paar inkopen voor onze kookkunsten. Deze wandelingen kunnen we combineren met het zoeken naar eetbare kruiden of we knopen er een truffel zoektocht aan vast met een echte truffeljager. 

Tenslotte gaan we een dagtochtje maken naar een mooie wijngaard of naar Fattoria La Vialla. Dit is een hele bekende biologische boerderij in Casteglion Fibocchi. Onderweg bezoeken we nog dan Arezzo en/of Anghiari, want het moet wel een vakantie blijven nietwaar?

Zitten we allemaal zo vlak voor de zomer weer lekker (en strak) in ons velletje. Is dit iets? Heb je belangstelling, laat het me dan even weten en nodig je vrienden en vriendinnen ook uit.

En om dìt weekend goed te beginnen heb ik een ontzettend lekker - en buitengewoon verantwoord - pastagerecht gekozen. Alles zelf gemaakt. Succes met de goede voornemens en eet smakelijk.


Spelt pasta met pesto en sperzieboontjes

Ingrediënten voor 4 personen:

350 g (volkoren) spelt pasta
350 g sperziebonen
3 el pesto 
Parmezaanse kaas







Bereiding:

Maak de boontjes schoon en breek ze door de helft. Blancheer de boontjes even kort, en spoel ze af met koud water. Kook de pasta in ruim gezouten water a dente. Doe intussen olie in een pan samen met de pesto. Ik gebruik zelf gemaakte pesto, maar er zijn ook hele goede pesto's te koop. Laat dit langzaam warm worden. Voeg de boontjes toe en iets van het kookvocht van de pasta. Schep als de pasta a dente gekookt is bij de pesto-boontjessaus en roer goed door. Als het te droog is kun je nog iets van het kookvocht toevoegen.
Serveer met geraspte Parmezaanse kaas en een blaadje basilicum.

Buon appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten