vrijdag 30 juni 2017

Onze smul tuin


Een moestuin

Voor een mooie moestuin moet je wel groene vingers hebben. Daar ben ik inmiddels na 3 jaar op onze agriturismo wel achter gekomen. Er komt heel veel bij kijken om mooie vruchten, kruiden, groenten en andere gewassen te kweken. En het is best arbeidsintensief, omdat bijna alle planten een andere verzorging nodig hebben. Bovendien groeien er veel meer planten dan ik gezaaid heb. Hoewel ze soms prachtig bloeien, wil ik toch liever geen onkruiden tussen mijn rijtjes. En deze onkruiden groeien onder alle omstandigheden, terwijl we alles uit de kast moet halen om de gewenste planten groot te krijgen en op tijd klaar te hebben. Je kunt het niet helemaal aan de natuur overlaten. Maar ik krijg steeds meer ervaring en vind het ontzettend leuk om in onze 'orto' te werken. Het geeft me heel veel voldoening.













Zaaigoed

Beetje afhankelijk van het weer begin ik eind maart of begin april met vóórkiemen van diverse zaadjes. Bert heeft voor mij een mooie broeibak gemaakt, waar ik ruimte heb voor alle potjes met zaaigoed. Ik heb ook een mooie werktafel. Zo hoef ik niet op mijn knieën te zitten om de honderden potjes te vullen met tomaten, sla, andijvie, courgettes, kool en nog veel meer lekkers. 










Planten

En als dan eindelijk mei is ...geduld is niet mijn sterkste kant...maar ik mag gaan uitplanten. Ik heb voor mezelf al een indeling gemaakt wat waar moet komen te staan. Maar vaak verandert dat ook op het moment dat ik aan het werk ben in de tuin. Wat ook een probleem is van mij...ik heb altijd te veel plantjes. Als ik in het vroege voorjaar bezig ben te zaaien dan denk ik altijd dat ik te weinig zaai. Maar dus met het gevolg dat ik gewoon altijd te veel plantjes heb. Bert vraagt mij vaak of ik voor de hele buurt zaai. Natuurlijk komt niet altijd alles op en er gaat ook wel eens wat dood. Soms dan geef ik ze of te veel of te weinig water, en als het dan echt gaat groeien...komen de slakken of andere hongerige kruipers. En toch blijf ik het leuk vinden.

 












Oogsten

Omdat we soms al in november kunnen zaaien, kunnen we ook vroeg oogsten. De tuinbonen (fave) zijn altijd heel vroeg. Maar dit jaar hebben ze het niet erg goed hebben gedaan vanwege een bladluizenplaag. We hadden de luizen wel met brandnetelwater besproeid, maar daar waren ze niet erg van onder de indruk. Vrijwel iedereen in de streek verbouwd hier z'n eigen tuinbonen en in de oogsttijd zit men op te scheppen over de grootte, de hoeveelheid en de smaak. Met dat opscheppen hebben we dit jaar maar niet meegedaan, alhoewel we toch wel een aantal kilo mooie bonen hebben geoogst.


Traditie

In onze streek hebben ze een hele mooie eet-traditie. Volgens deze traditie worden de tuinbonen rauw gegeten tijdens het doppen. De hele familie zit om de tafel en de tuinbonen worden gezamenlijk gedopt en gegeten. Ze dippen de fave in olijfolie en daarna in geraspte Parmezaanse kaas. Samen met een lekker stuk focaccia en een goed glas wijn is dit een heerlijke traditie. Smaakt prima, maar je kan er nog veel meer mee. 



Recept: Tuinbonen met Buratta kaas

Burrata betekent letterlijk ‘boterachtig’ in het Italiaans. En dat is geen gekke naam, want deze kaas smelt echt op je tong. Het is een verse kaas die in feite een mix is tussen mozzarella en room. Meestal wel verkrijgbaar in de betere supermarkten of een delicatessenzaak. De tuinbonen anti-pasti is ideaal als starter om een goede Italiaanse maaltijd mee te beginnen.

Ingrediënten voor 4-6 personen: 
1 bol buratta (mozzarella kan ook)
150 g dubbel gedopte tuinbonen
goede olijfolie extra vergine
zout en peper

Bereiding:
Dop de tuinbonen dubbel tot je ongeveer 150 g hebt. Blancheer ze heel kort en heet en gezouten water en spoel af in koud water. Laat ze uitlekken, eventueel iets droog deppen met keukenrol en schenk er dan wat olijfolie over en breng op smaak met peper en iets zout. Leg de bol buratta op een bord en snijd hem open. Het binnenste deel is heerlijk zacht en zal er iets uitlopen. Verdeel de tuinbonen over de buratta en besprenkel met olijfolie en iets Parmezaanse kaas.
Serveer er een lekker vers en donkerbrood (eventueel geroosterd) bij.




Wij hebben een hele grote groentetuin. En nu eind juni kunnen we volop oogsten. Alles komt natuurlijk tegelijk en dus moet een groot deel van de oogst bewaard worden voor een later moment. Gelukkig hebben we een grote vriezer, maar mijn buurvrouwen hebben ook veel traditionele bewaartips voor mij. Hierdoor kan ik het hele jaar door koken met de opbrengsten uit onze eigen tuin. 
Ben je nieuwsgierig...kom dan eens bij ons logeren om van al het lekkers te proeven. En heb je voor mij een leuk recept laat het me dan weten. Stuur een reactie op deze blog van jouw recept. Ik ben namelijk ook erg nieuwsgierig naar jullie ideeën.






Ons erf staat ook vol met allerlei soorten fruitbomen. Daarover volgende week meer. Maar ik deel alvast een foto met jullie.

  
Bel fine settimana.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten