vrijdag 22 september 2017

Familiebezoek

Wat was het weer gezellig tijdens het bezoek van onze familie bij ons op Ca'Betania. Eerst is de familie van Bert op bezoek geweest. En deze week zijn mijn ouders, broer en schoonzus bij ons te gast. Hartstikke leuk om iedereen weer eens 'in het echt' zien in plaats van via de skype. Dit is veel leuker en je kan tenminste weer eens écht bijkletsen. We zien elkaar niet ieder jaar en dat maakt zo'n familiebezoek voor mij toch wel heel bijzonder.















Natuurlijk doen we meer dan bijpraten en lekker eten met een flink glas wijn. We gaan leuke dingen doen zoals een wandeling naar het dorp, bezoeken leuke stadjes of een wijnboerderij in de omgeving. Onder leiding van een goede Italiaanse vriendin hebben we een traditionele Italiaanse maaltijd gekookt. Daarna lekker lang tafelen en met een goed glas wijn was het heel gezellig tot in de late uurtjes.





Een bezoek van de familie is anders dan het bezoek van vakantiegasten. Deze laatste gaan normaal gesproken hun eigen weg, maar de familie komt speciaal voor ons. Hartstikke leuk, maar ook best wel intensief, want ik wil ze natuurlijk ook verwennen met lekker eten en drinken en ik voel me ook wel een beetje verantwoordelijk voor de uitstapjes. 

In de keuken zorg ik voor een goede voorbereiding want tijdens het eten ben ik er natuurlijk ook graag bij. Uiteraard help mijn gezin ook flink mee, maar dit vraagt wel even iets anders van de chef-kok. Ik was weer goed voorbereid en met hier en daar wat hulp heb ook ik volop genoten van alle familie bij mij in de keuken.




En ondertussen zorgt mijn moeder voor de typische Drentse 'knieperties'. Wie had dat gedacht dat ze ooit nog eens deze wafeltjes zou bakken in Italië. Af en toe bak ik ze ook zelf, maar mama vindt het maar wat fijn om bij ons onder de tettoia haar lievelingskoekjes te bakken. We brengen er een paar stapeltjes naar onze buurvrouw Maria en buurvrouw Lina en ook zij vinden het heerlijk. Ze schenken ons een kopje koffie in en natuurlijk worden de knieperties er naast geserveerd. En zo maken deze Italiaanse dames op hun oude dag nog kennis met een Drentse traditie. Hoe was het ook weer? Je bent nooit te oud.....

















Maar ook wij houden wel van een beetje afwisseling op z'n tijd. Uiteraard zijn wij allemaal dol op Italiaanse gerechten. Maar af en toe ga ik de grens over om eens lekker buitenlands te koken. En nu het drukste deel van het gastenseizoen voorbij is vond ik het wel weer eens tijd voor een Indisch gerecht. Deze keer kies ik een vrij eenvoudig recept met relatief weinig ingrediënten. Ik heb Ajam Smoor Djawa gemaakt met kippenpootjes, maar je kunt ook prima kipfilet gebruiken. Let er dan wel op dat je de kip zo kort mogelijk stooft. Kipfilet in blokjes of reepjes hoeft, na het aanbakken, nog maar een paar minuten mee te garen in hete saus.


Recept: Ajam Smoor Djawa


Ingrediënten voor 4 personen:
3 hele kippenpoten
olie en boter om in te bakken
1 ui
1 teentje knoflook
1 rode peper
2 theelepels goela djawa = palmsuiker
1/2 theelepel nootmuskaat
2 eetlepels ketjap manis
sap van 1/2 citroen
100 ml hete kippenbouillon
zout, peper



Bereiding:
Snijd de ui, peper en knoflook fijn. Verdeel de kippenpoten in drumstick en dij. Dit gaat makkelijk met een scherp mesje. Haal het vel van de kip.

Bak de kip aan in boter en olie. Voeg de ui en rode peper toe en laat deze een paar minuten meebakken. Bak daarna de knoflook nog één minuutje mee.
Voeg tot slot goela djawa, nootmuskaat, ketjap, citroen, hete kippenbouillon en zout en peper naar smaak toe. Breng het aan de kook en laat de kip minimaal een uur op heel laag vuur zachtjes stoven. Nog lekkerder is het om de kip te laten garen in de oven (2 uren op 120 ºC). Ik serveer er nasi en pittige boontjes bij. Selamat makan!


 Buon appetito.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten