vrijdag 1 december 2017

Noccioline di pepe?


Zie de maan schijnt door de bomen, makkers staakt uw wild geraas.
Heerlijk avondje is gekomen, avondje van Sinterklaas.


Sinterklaas avond

Binnen bij de kachel is het heerlijk warm. Het heerlijk avondje gaan we ook bij ons in Italië vieren. Ik ben dol op deze sfeervolle tijd. Het idee achter het sinterklaasfeest vind ik geweldig. Goede herinneringen herleven. De cadeautjes met bijpassende surprises, de geheimzinnigheid, lieve en ondeugende gedichten. Bert heeft vorige week al een aantal chocolade letters meegenomen. Ik zorg voor de rest.




Gedichten en surprises

Ondanks dat we in Italië wonen vieren we hier op Ca'Betania nog ieder jaar pakjesavond. De spanning begint al bij het trekken van de lootjes...wie heeft wie? We maken gedichtjes bij de cadeautjes en nemen elkaar op een vriendelijke en humorvolle wijze nog even de maat. Slaapkamerdeuren gaan op slot, want er moet in het geheim gedicht worden. Dus zomaar binnen lopen bij elkaar is 'not done'. Ons heerlijke avondje beginnen we met een lekkere maaltijd die we samen gekookt hebben. Ons dessert bestaat uit een beker warme chocolademelk. Voor mij hoort dat echt bij het sinterklaasfeest. Dat kregen we vroeger thuis ook op 5 december en deze traditie zet ik graag door. Als iedereen zijn of haar cadeautje in de zak heeft gestopt, kunnen we beginnen. 




Festa della Befana

In Italië kennen we een vergelijkbaar kinderfeest. Op 4,5 en 6 januari wordt hier Festa della Befana gevierd. Bij deze traditie trakteert een goede heks, compleet met bezem en wrat op haar neus, de kinderen op cadeautjes en snoepgoed. Ook dit feest kent een rijke traditie en oude gebruiken. In een volgende blog zal ik daar iets meer over vertellen, want de Befana-hoofdstad is Urbania en dat ligt bij ons in de buurt.



Maar eerst maar eens kijken wat Sinterklaas dit jaar voor mij in petto heeft. Ik hoop dat hij onze schoorsteen weer gaat vinden. Moet haast lukken lijkt me, want we hebben er dit jaar weer ééntje bij op ons dak gezet. Groot genoeg voor een mooi cadeau voor mij. En volgens mij ben ik wel braaf geweest dit jaar dus ik heb hoge verwachtingen.
Naast inkopen doen en dichtregels schrijven moet ik natuurlijk ook iets lekkers  en speciaals maken. Pepernoten heb ik al vaker gemaakt. Dat is een makkie. Maar zelf gevulde speculaas maken is heel andere koek. Letterlijk en figuurlijk. Het recept hiervan deel ik graag met jullie.


Recept: Gevulde speculaas

Voor gevulde speculaas heb je amandelspijs nodig. Dat is in Italië niet te koop. Voor mij is dat geen probleem. Ik ga aan de slag en maak het gewoon zelf. Absoluut niet moeilijk en natuurlijk veel lekkerder. Amandelspijs bestaat uit 1:1 suiker en amandelen met een beetje ei. 




Recept: Amandelspijs

Ingrediënten voor 300 gram amandelspijs:

150 gram amandelen
150 gram fijne kristalsuiker          
1 ei

BEREIDING:
Doe het amandelen de suiker in de kom van de keukenmachine en voeg het ei erbij. Mix alles goed door elkaar en blijf mengen tot je een kneedbaar geheel hebt. Voeg een klein beetje extra ei toe als het te droog blijft.


Recept: Gevulde speculaas



Ingrediënten:
300 gram zelfrijzend bakmeel
150 gram donkerbruine basterdsuiker
5 tl speculaaskruiden
snuf zout
125 gram koude harde boter
7-8 el melk
250 gram amandelspijs
20 gram water
ei + melk voor bestrijken

halve amandelen ter garnering

Bereiding:
Meng zelfrijzend bakmeel, suiker, speculaaskruiden en zout door elkaar. Voeg de boter en melk toe en kneed tot een stevige bal deeg. Begin met 7 eetlepels melk, mocht het deeg te stug blijken kun je een extra eetlepel melk toevoegen. Je kunt het deeg gelijk verwerken maar het wordt lekkerder als je het in de koelkast laat rusten, het liefst een hele nacht. De smaak wordt er alleen maar beter van!

Verdeel het speculaas in twee delen, de een iets groter dan de ander. Het grootste deel rol je uit tot een langwerpige lap om de ingevette vorm mee te bekleden.














Meng de amandelspijs met het water. Zo is het makkelijker te verwerken maar het blijft ook langer mals. Verdeel de amandelspijs gelijkmatig over de bodem. Rol het overige deeg uit tot een lap om de vorm mee af te dekken. 

Kluts een eitje en verslap dit met een beetje melk. Dit geeft een mooie glans en voorkomt dat er vellen op het speculaas komen, dat gebeurt wel als je met alleen ei afsmeert. Smeer het speculaas in met het ei-mengsel. 

Garneer je speculaas met de amandelen in een patroon naar wens en smeer dan nogmaals een laagje ei op het speculaas.

Bak het gevulde speculaas in 40 minuten op 180 graden gaar.



FIJNE PAKJES AVOND & BUON APPETITO.

Ga jij aan de slag met dit recept? Dan vind ik het leuk als je mij dit laat weten via een reactie onder aan deze blog of via FB. 


Vind jij het leuk om mijn blog te lezen...meld je dan aan als volger van mijn blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten