vrijdag 27 mei 2016

Fatto in casa



Pasta is in ItaliĆ« enorm populair, maar die simpele aanduiding "PASTA" verbergt een oneindig aantal soorten. Verse pasta wordt gemaakt van eieren en bloem en komt in diverse vormen en types in de Italiaanse keuken voor. Naast verse pasta met eieren worden er ook pasta’s gemaakt van speciale meelsoorten of een combinatie van bloem en water. 

Voor onze gasten maak ik zelf verse pasta. Of zoals wij zeggen..."fatto in casa". Gedroogde pasta is lekker maar er gaat niets boven verse pasta.
Super leuk en gezellig vind ik het om samen met onze gasten de pasta te maken. Vaak maken we dan de tagliatelle. Maar er zijn zoveel verschillende soorten. Inmiddels maak ik ook farfalla, spaghetti, lasagne, strozzapreti. Maar ook de gevulde soorten pasta zoals: cappelletti, tortellini, ravioli en cannelloni. Ook maak ik passatelli van oud brood en gnocchi maak ik van meel en aardappelen. Heerlijk allemaal. Kom gerust eens een keer proeven bij ons op Ca'Betania. 


















Basisdeeg pasta voor 4 personen:

400 gr. meel (liefst Italiaanse '00', doppio zero) en iets extra voor op de deegplank (of tafel of aanrecht) 
4 eieren
beetje zout

Zeef het meel en leg het op de deegplank. Maak een kuiltje in het midden en breek er de eieren in. Werk er met een draaiende beweging van je vingertoppen beetje bij beetje het meel door en kneed dan ongeveer 10 minuten. Het moet een stevig maar satijn zacht deeg worden. Voeg wat bloem toe als het deeg te zacht is, of kneed met vochtige handen wat water bij als het deeg te droog is. Maak er een bal van en pak het deeg in plasticfolie. Laat deze minstens een half uur in de koelkast rusten.
   
Voor vandaag rol ik het deeg met de hand uit tot een grote lap en ga er tagliatelle van snijden. Zet een dienblad klaar met bakpapier en strooi hier iets meel op. Rol de deegbal uit tot een grote lap van ongeveer 2 mm. dikte. 
Daarna rol ik beide korte zijden van de deeglap naar het midden toe en snijd reepjes van een halve cm. Schuif nu met je vinger onder de pastareepjes om zo 5 of 6 reepjes op te pakken en los te schudden. Je kunt op deze manier zien of alles goed los van elkaar is. 

















Maak mooie vogelnestjes van de deegreepjes door met een draaiende beweging deze op het klaarstaande dienblad te leggen. Bestuif de vogelnestjes met een beetje meel, zodat ze niet aan elkaar plakken. 


Breng een grote pan met ruim water aan de kook. Voeg een theelepel zout per liter water toe. Kook de pasta in 1-2 minuten beetgaar 'a dente' en serveer met saus naar keuze. In een van mijn volgende blogposts zal ik een aantal sausen behandelen. 
Buon appetito!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten