vrijdag 28 april 2017

Trots


Ja zeker, op deze twee ben ik hartstikke trots. Nu liggen ze nog lekker te luieren in het zonnetje, maar dat zal deze zomer wel anders zijn. Allebei gaan ze voor zes weken werken op een camping in de buurt van Pesaro. Afgelopen zondag zijn ze er geweest om afspraken te maken. Bram werkt al voor de vierde zomer op P6P. Hij vind het er fantastisch. Er werken veel jongeren en dus is het ook vaak feest. Dat leek Jolein ook wel wat en dus had ze zondag een sollicitatiegesprek. Ze is aangenomen. Ik ben erg blij voor haar, maar voor mij zal het wel wennen zijn. De kinderen zullen weinig thuis zijn deze zomer. Maar ik ben ook wel trots dat ze zo actief en ondernemend zijn. Ik weet dat ze het erg naar hun zin zullen krijgen. En mama? Wen er maar aan! 



We hebben er zondag een fijn dagje uit van gemaakt en hebben heerlijk vis gegeten aan het strand van Gabicce Mare. Daarna naar zijn Bram en Jolein naar de camping geweest en hebben Bert & ik heerlijk met Boris gewandeld in San Angelo in Lizzola. Op de terugweg zijn we nog even langs onze wijnleverancier Guerrieri in Piage gereden. Met een auto vol lekkers en blije mensen (en een hond) weer terug naar huis. Net op tijd voor Studio Sport en Boer zoekt Vrouw.



Maar het weekend is weer voorbij en dan moet er weer wat gepresteerd worden. Op dinsdag hadden Bram en Jolein vrij van school, omdat het in Italië een feestdag was. We zijn met z'n allen aan het klussen geweest  in onze 'biblioteca'. Al een tijdje lopen we met het idee om onze boeken en andere spullen in een mooie kast te zetten. Bert had steigerplanken gehaald en daar moest een mooie en passende kast van worden gemaakt. Voor ons geen IKEA. Daar heb ik mijn klusteam 'Betania' voor en daar ben ik super trots op. 






Bert had een tekeningetje gemaakt. En nadat alle planken op maat waren gezaagd en geschuurd konden we aan de slag. Gelukkig schijnt het zonnetje en is het heerlijk weer om buiten te werken. Met mijn klus-team loopt het op rolletjes en aan het einde van de dag staat mijn boekenkast, keurig in de lak, op zijn plek. Heel erg blij mee. Dank je wel kanjers!













Bram en Jolein hebben geen meivakantie zoals in Nederland. Maar af en toe in het voorjaar is er wel een extra vrije dag. Afgelopen dinsdag was dat dus Bevrijdingsdag. Dat wordt in Italië op 25 april gevierd. En volgende week is 1 mei ook een nationale feestdag. En gisteren was het natuurlijk Koningsdag. Helaas is dat geen vrije dag voor de kinderen maar we hebben wel een beetje meegevierd. Voor ons geen oranje tompoezen maar een heerlijke oranje 'Konings-risotto'. 

Konings-risotto


Ingrediënten voor 4 pers:

4 Italiaanse saucijsjes
1 ui, fijn gesneden
2 teentjes knoflook, fijn gesneden
1 gele paprika, in blokjes gesneden
300 g pompoen, in blokjes
2 zakjes saffraan
400 g risotto-rijst
150 ml witte wijn
1 l groente of runderbouillon
boter en olijfolie
Parmezaanse kaas, geraspt 

Bereiding:

Doe ui en knoflook in de pan samen met een klontje boter en een scheutje olijfolie en fruit het zachtjes aan. Snijd de saucijsjes open en verkruimel het vlees in de pan en bak dit mee tot het iets bruin kleurt. 
Voeg nu de risotto rijst toe en bak deze mee totdat ze glazig wordt. Blus af met de witte wijn en laat de rijst het vocht opnemen en de alcohol verdampen. Voeg nu ook de saffraan toe om het mooi oranje te maken en een iets zoetere smaak te geven.
Zet de warmtebron uit en laat de geheel nu minimaal 2 uurtjes rusten. Door de rust kunnen de smaken goed aan elkaar wennen.
Zet opnieuw de warmtebron aan op middelhoog vuur. Voeg nu de paprika en de pompoen toe en een beetje bouillon en roer goed door. Als de bouillon is opgenomen opnieuw een beetje toevoegen. Regelmatig roeren. Ga hier mee door tot de rijst gaar is en lekker romig. Door het roeren zorg je ervoor dat het zetmeel vrijkomt, wat er weer voor zorgt dat de risotto romiger zal zijn. Voeg nog iets Parmezaanse kaas toe en breng op smaak met peper en zout.

Ik serveerde mijn 'Koning-risotto' met Parmezaanse kaas, een lekker glas wijn en we proosten op koning Willem...Saluti!


Buon appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten