vrijdag 5 mei 2017

Bijna af.



Zo, en nu begint het leukste deel van de verbouwing voor ons: de afwerking. In het begin maak je eigenlijk alleen maar rommel en stof. Toen kwam het deel dat we weer aan het opbouwen waren. Ik vond het toen al mooi worden. Maar nu met de afwerking wordt steeds mooier en het is bijna af. 




Huiskamer restaurant.
Ik vind verven en sausen een erg leuk bezigheid. Je ziet meteen resultaat. Ik had een paar mooie kleuren uitgezocht voor de muren. En met flesjes inkt heb ik zelf een kleur gemaakt voor de schouw. 
Bert is meer van de techniek. Hij wilde een paar waterleidingen wegwerken die uit het plafond komen en de muur in gaan. Deze leidingen zitten op een hele opvallende plek in ons nieuwe huiskamer restaurant en het is zeker geen sieraad aan de wand. Weghalen is geen optie en omleggen zou weer heel veel hak en breekwerk met zich meebrengen. Bert kwam met het plan om er een kast om heen te bouwen, om zo deze leidingen aan het zicht te onttrekken. Hij had iets bedacht met een flessen- en glazen rek of zoiets. Een kast waar ik dan ook nog weer van alles op kon zetten en aan kon hangen. Ik had geen idee wat hij precies in gedachten had. En als ik heel eerlijk ben zag ik een kast, zo hoog tegen de muur en aan het plafond, met allerlei plankjes en schapjes, niet zo zitten. Beetje gemeen, maar ik zei daar niets over en dus ging Bert aan het werk. Zonder tekening, maar met het idee in zijn hoofd. 




Sfeervol.
Hij had er erg veel lol in, maar hij had een klein probleempje. De muur was, zoals het meeste hier in huis, alles behalve recht of waterpas. Daar moest de kast tegenaan gebouwd worden en dat betekende voor hem veel passen en meten. Met af en toe wat hulp en opbouwende kritiek van Bram werd zijn idee zichtbaar. En ik moet toegeven ik heb me behoorlijk vergist in hem. Hij heeft er iets moois van gemaakt. Wat een kast moest worden om een paar leidingen weg te werken, werd een zelf ontworpen prachtige en sfeervolle wijnkast. Trots op mijn meubelmaker.


Om de nieuwe houtkachel te kunnen stoken moest er ook nog een nieuwe schoorsteen op het dak geplaatst worden. Er stonden er al 2 op, dus eentje meer moet geen probleem zijn. Ik vind het een prachtig gezicht: een huis met zoveel schoorstenen. En Bert kan meteen de antenne van het dak halen, want ook dat is geen sieraad en we gebruiken 'm toch niet meer. De schoorsteentjes in onze regio hebben een typische vorm en opbouw. Ze geven sfeer en uitstraling aan het huis Ca'Betania. Dat zie je vooral als je in die oude stadjes loopt en je over de daken kan kijken. Prachtig. 


En lekker eten.
Bert is 's avonds met de jongens op het dak aan het werk en toen ben ik de keuken ingedoken. Metselen is niet mijn ding en al helemaal niet boven op het dak. Ik ga koken, want daar heb ik namelijk wel verstand van. En na een dag van werken en school willen ze graag lekker eten.
Deze week heb ik een klassieker voor jullie. Als je een gerecht wilt maken waarvan je van je stoel af valt, dan kook je Boeuf Bourguignon.


Recept: Boeuf Bourguignon

Ingrediƫnten voor 10 personen:

200 gram gerookt ontbijtspek, in dobbelsteentjes
75 ml zonnebloemolie
40 gram tomatenpuree (blik)
2 kilo rundernek, in stukken van max. 3 cm dik
50 gram bloem
2 tenen knoflook, geperst
3 blaadjes laurier
5 takjes tijm
500 ml rode wijn
600 ml runderbouillon
1 rode ui, gesnipperd
50 ml olijfolie
500 gram champignons
zout en peper


Bereiding: 

Bak de spekdobbelsteentjes uit in de zonnebloemolie in de braadpan, zeef het spek uit het vet en bewaar beide. Bak de tomatenpuree even op in de braadpan (ontzuren) en zet apart. Bestuif het rundvlees met bloem, bestrooi met zout en peper en bak het aan in de spekvet-olie mix in dezelfde braadpan. Voeg uitgebakken spek, knoflook, laurier, tijm, tomatenpuree, rode wijn en bouillon toe. Breng de boeuf tegen de kook aan en laat het vlees anderhalf uur stoven. Smoor de ui glazig in de olijfolie, voeg champignons toe, bak rondom bruin en voeg toe aan het vlees. Laat de boeuf nog 15 minuten door garen en breng op smaak met zout en peper. Serveer de boeuf direct of laat deze afkoelen. Verwarm later zachtjes op het vuur of 20 minuten in een op 180 °C voorverwarmde oven.
Meestal wordt het geserveerd met gekookte aardappelen, maar die kun je ook vervangen door witte rijst of beboterde pasta. Geef er als groente sperzieboontjes of verse doperwtjes bij. Wij vinden het ook heerlijk met een goed stuk brood en een groene salade. Super combinatie.


Geniet ervan, met een lekker glas rode wijn!

Buon appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten