vrijdag 7 april 2017

Voorjaarsschoonmaak


Voorjaarsschoonmaak. Dat doet me altijd denken aan vroeger toen ik nog thuis woonde bij mijn ouders op de boerderij. Zodra de lente begon werd mijn moeder een beetje onrustig en al snel was duidelijk waarom. Elk jaar aan het begin van het voorjaar deed ze de grote voorjaarsschoonmaak. En ik hielp haar vaak mee. Terwijl alle deuren en ramen in het huis open stonden, werden alle spullen van hun plaats gehaald en schoongemaakt. Alles ging naar buiten, inclusief gordijnen, vitrages, vloerkleden en matrassen en daarna de mattenklopper erover.
Sinds we gestart zijn met ons bedrijfje Agriturismo Ca'Betania heb ik dat ook. Ik krijg ook lentekriebels. Voor dat het gastenseizoen van start gaat moet alles schoon en fris. Net zoals vroeger mijn moeder dat deed. Ik begin steeds meer op haar te lijken. Maar dit jaar moet ik nog even geduld hebben, want we zitten op dit moment midden in een verbouwing






In en om het huis staat alles behoorlijk op zijn kop en is het overal rommelig en stoffig. Mijn drang naar schoonmaken moet ik nog even onderdrukken. Mijn boen-feestje komt nog.
Zoals ik in een eerdere blog al liet zien zijn we begonnen om een ruimte bij onze keuken aan te trekken. Tot nu toe gebruikten we deze ruimte als opslag en rommelkamer. Zo kunnen we ons restaurant met vier tafels uitbreiden. We hebben dan binnen plaats voor 24 tot 28 gasten. Maar voordat het zover is moet er nog het een en ander gebeuren. In de afgelopen weken hebben we het hak- en breekwerk gedaan en heel veel stof geproduceerd. Deze week zijn de bouwvakkers begonnen met het leggen van de nieuwe vloer en het plaatsen van de afvoer en de bijbehorende buizen. 

Ik kan niet wachten tot het over een paar weken zover is dat alle meubels en spullen naar hun nieuwe plekje kunnen.  Dan kan ik eindelijk beginnen met de grote voorjaarsschoonmaak. Lekker de deuren en ramen open, frisse lucht binnen, alles een sopje geven, gordijnen wassen, je kent het wel. Er is dan weer ruimte om inspiratie op te doen en nieuwe plannen te maken. En daar hoort het inrichten van onze nieuwe werkplek ook bij. Dus terwijl er thuis hard wordt gewerkt, ga ik op stap om sanitair en tegels uit te zoeken. En die ik neem ik ook maar direct mee naar huis. De heren bij de bouwmarkt hielden hun hart vast. Wat gaat die rare Hollandse dame nou doen? Een paar honderd kilo achter in de auto. Zij weten waar we wonen en dus ook dat ik tegen de heuvel op moet rijden met zo'n zware afgeladen auto. Eerlijk gezegd vond ik het zelf ook wel een beetje spannend. Maar ik heb gewoon naar Jolein geluisterd, die naast me zat:"Gassen mam, vaak bej te bange!"

Als iedereen hard aan het werk is duik ik de keuken in om het avond eten voor te bereiden. Voor deze keer heb ik een heerlijk en pittig Indisch kippenrecept uitgezocht. Wij eten graag Italiaanse gerechten, maar we zijn ook zeker dol op de Indische keuken. En het stof spoelen we weg met een heerlijke lichte Marche Bianco. 

Pittige kip-curry

Ingredienten voor 6 personen:

700 g kipfilet, in stukken van 5 cm gesneden
50 ml zonnebloemolie
1 tl venkelzaad, gekneusd
1 tl hot currypoeder
2 stokjes kaneel
150 g sjalotten, gesnipperd
4 teentjes knoflook, uitgeperst
4 cm verse gember, geraspt
1 tl suiker
1 tl zout

Voor de kruidenmix

1 el venkelzaad
1 el komijnzaad
1 el korianderzaad
1 tl zwarte peper
1 tl chilipoeder

Bereidingswijze:
Maak de kruidenmix: doe de kruiden in een blender of elektrische koffiemolen (met de hand in een vijzel kan natuurlijk ook) en maal tot poeder.
Verhit de olie in een braadpan en voeg het venkelzaad en de 2 stokjes kaneel  toe. Laat ongeveer 1 minuut zachtjes bakken. Voeg dan de currypoeder en de sjalotten toe en bak op laag vuur ongeveer 10 minuten totdat de sjalot zacht is.
Voeg dan de kip, de kruidenmix en de andere ingrediƫnten (behalve het water) toe. Roer alles goed door en laat 2 minuten bakken.
Voeg het water toe en laat 10-15 minuutjes zachtjes pruttelen. Voeg een beetje water toe als er te weinig vocht in de pan zit. Na 15 minuten moet de saus lekker ingedikt zijn en de kip gaar.




Het is wel even werk met de kruiden, maar ik had alles gelukkig al in huis. 


Serveer met rijst en een lekkere salade, of serveer zoals ik deed met gebakken rijst met gewokte groene kool.






Buon appetito

Geen opmerkingen:

Een reactie posten