vrijdag 31 maart 2017

Eerst zaaien, dan oogsten


Ik heb helemaal geen hekel aan de winter. Sterker nog, ik kan intens genieten van de donkere dagen en het typische winterweer. Met de haard en een kaarsje aan, onder een warm plaid en met een mooi (kook)boek, lekker knus op de bank.
Maar zodra februari achter de rug is, heb ik het wel gehad met het druilerige weer en de winterkleren. Tijd om weer wat kleur op mijn bleke winterhuidje te krijgen. Ik heb dan gewoon een enorme behoefte aan zonlicht en lekkere temperaturen. Van mij mag na de feestdagen de lente wel voorzichtig beginnen.













Hier bij ons in Mercatello heb je in de winter gelukkig ook dagen dat de zon warm genoeg is om lekker buiten te zijn. Maar nu is het eind maart en is de lente al volop aanwezig bezig de omgeving waarin we wonen op te fleuren. Dat betekent weer genieten van de eerste echte warme dagen en de uitbundige explosie van kleur in de natuur. Het bos staat vol met mooie zacht-gele primula's, en ook de wilde narcissen, bloeien prachtig. De fruitbloesem en de veelkleurige voorjaarsbloemen geven al wat extra kleur aan de tuin en dat is voor mij het teken dat ik het buitenwerk kan starten. Allereerst moet de grond bewerkt worden met de motozappa. Nu Bert in het buitenland is voor zijn werk, en er volgende week regen verwacht wordt, ga ik lekker aan de slag. Het is wel een zwaar klusje, maar elke dag een paar uurtjes, dan moet me dat gaan lukken.















En zo begint het nieuwe tuinjaar echt te komen. Vorige week hebben we samen de pootuitjes, knoflook, tuinbonen en doperwten in de grond gezet. En de asperges en aardbeienplanten groeien ook al mooi. In april gaat de rest in de grond of in onze broeibak. Zo hebben we vroeg in de zomer al lekkere groenten en vruchten uit eigen tuin. Maar eerst zaaien, dan oogsten.

Voor onze moestuin moet je wel groene vingers hebben, daar ben ik inmiddels na 3 jaar wel achter gekomen. Het lijkt zo gemakkelijk, paar zakjes zaad kopen, uitzaaien en over een aantal weken oogsten. Niet dus! Het is best arbeidsintensief, omdat bijna alle planten een andere verzorging nodig hebben. Ik krijg steeds meer ervaring en vind het ontzettend leuk om in onze 'orto' te werken. 


Beetje afhankelijk van het weer begin ik eind maart begin april met vóórkiemen van diverse zaadjes. Bert heeft voor mij een mooie broeibak gemaakt, waar ik ruimte heb voor alle potjes met zaaigoed. Ik heb ook een mooie werktafel. Zo hoef ik niet op mijn knieën te zitten om de tientallen potjes te vullen met tomaten, sla, andijvie, courgettes, kool en nog veel meer lekkers. Het duurt nog even voordat ik al deze groenten kan gaan oogsten, maar toch is er al iets te halen in onze groentetuin...Asperges! En daarom deze week een pasta met asperges.

Pasta con asperagi e pancetta
Eerste asperge oogst

Ingrediënten voor 4 personen:

100 g pancetta (spek)
1 ui, fijn gesnipperd
250 g asperges
2 eieren
4 el Parmezaanse kaas
zout en peper
400 g pasta

Bereiding:

Zet een pan met ruim water op het vuur voor de pasta. Beetje olie in de pan en heel zacht de spek iets aanbakken. Ui toevoegen en kort even meebakken. Snijd de asperges in stukjes van 1 1/5 cm en houd de kopjes apart. Voeg nu de asperges bij het spek samen met 2 el water en een beetje zout. Doe een deksel op de pan en laat op een zacht vuur 10 min pruttelen. Zorg ervoor dat de asperges niet te gaar worden. Kook intussen 400 g pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Klop intussen de eieren en kaas luchtig en voeg zout en peper naar smaak toe. Giet de pasta, als deze a dente is, af. 
Meng nu alles door elkaar, ook de aspergepunten,  en warm het nog even door zodat de pasta de saus kan opnemen. Als je de saus iets dunner wil kun je nog wat kookvocht toevoegen. 



Buon appetito

Geen opmerkingen:

Een reactie posten