vrijdag 26 mei 2017

Prosciutto voor een bijzondere gelegenheid.

Restaurant.

Vaak heb ik gedroomd over een eigen restaurant. Koken is mijn passie en ik vind het heerlijk om mensen te laten genieten van een maaltijd die ik zelf bedacht en gemaakt heb. Nou, die droom is uitgekomen: ons eigen 'ristorante' is vanaf nu open. Ons eigen huiskamer-restaurant, op een van de mooiste plekjes in Mercatello sul Metauro. 












Toen we vier jaar geleden onze Agriturismo begonnen kregen we vanuit het dorp al vrij snel de vraag: 'Gaan jullie ook een restaurant beginnen?' Natuurlijk wilden we dat graag, maar onze casa was er nog niet helemaal goed op ingericht. Maar daar is dit voorjaar verandering ingekomen. Na een grondige verbouwing kunnen we nu ook gasten ontvangen die niet bij ons logeren. We hebben mooie en sfeervolle 'sala da pranzo' toegevoegd aan onze bestaande eetkeuken. Binnen hebben we nu plaats voor 20 gasten en buiten voor nog eens 15 gasten 'sotto tettoia'. Ik ben erg blij met het resultaat. Nu kan ik me nog meer met mijn passie 'koken' bezig houden. 





Bezoek.

Deze week zouden mijn ouders op bezoek komen samen met mijn broer en schoonzus. Daar verheugde ik mij enorm op, maar helaas door omstandigheden ging het bezoek op het laatste moment niet door. Maar ik weet zeker dat ze later deze zomer alsnog mijn restaurant komen bekijken. 

Prosciutto.

Om het bezoek van mijn familie en de opening van mijn restaurant te vieren had ik gepland om onze prosciutto aan te snijden. De prosciutto hangt al 16 maanden in onze cantina te rijpen en te drogen. In januari 2016 hebben we samen met onze Engelse vrienden uit Sestino een varken gekocht, uitgebeend en verwerkt tot Italiaanse lekkernijen. Een hele klus voor zo'n stel onervaren 'slagers'. Maar ook een prachtige ervaring en het resultaat mag er zijn. Kruidige worstjes, lonza, cappo colla, pancetta, salsicce en natuurlijk ook kruidige salami's. Maar ik heb ook traditionele Drentse en Groningse worst gemaakt. Kan prima in Italië. Natuurlijk hou je naast al het mooie vlees ook lardo en strutto over. Maar daar kan ik ook iets heel lekkers mee maken op typisch Marchigiaanse wijze. De achterham hebben we in z'n geheel in de gekruide pekel gezet. Na twintig dagen draaien, kruiden in-masseren en verzorgen mocht onze prosciutto uit de pekel-bak. Daarna hebben we hem opgehangen op een koele en donkere plek in onze cantina om te rijpen en te drogen. En toen kon het lange wachten kan beginnen.  













We hebben bijna 2 dagen met het vlees gewerkt om worst, salami's en andere Italiaanse vleessoorten te maken. We hebben veel geleerd en we zijn een mooie ervaring rijker. En het resultaat was heerlijk. Het meeste vlees is op, maar onze prosciutto van ruim 7 kilo, hing nog te rijpen. 

Laten we het maar eens proberen. 





Prosciutto is een vast onderdeel van mijn anti-pasti. Heerlijk dun gesneden, pittige plakjes lekker vlees, op een mooie plank met een fijn stuk brood en goede olijfolie erbij. 

                                

Een anti pasti met prosciutto doet het altijd goed. Natuurlijk kun je deze traditioneel serveren met meloen, maar er zijn veel meer heerlijke variaties. We zullen nog een stukje prosciutto bewaren voor het volgende bezoek van mijn familie. Maar wel een beetje opschieten hoor......




En voor de lezers van mijn blog: als jullie ook zo houden van een bijzonder voorgerecht volgt hier een lekker en smakelijk recept.


Recept: Prosciutto met roomkaas en rucola




Ingrediënten: 

4 plakjes prosciutto ham
roomkaas evt. met kruiden
enkele blaadjes rucola 
pijnboompitten

Bereiding:

Pijnboompitten in een droge koekenpan roosteren. Een plakje prosciutto in tweeën snijden en besmeren met roomkaas. Leg er een paar blaadjes rucola op en verdeel er wat pijnboompitten over. Nu oprollen en mooi opmaken op een bord. Serveren met brood, goede olijfolie en een glas Verdicchio.




Buon apetitto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten