vrijdag 28 juli 2017

Hekke-bier met ribben


Handig met zaag en boor

Het is zo ver, het afwerken van het terras onder de eik gaat beginnen. Afgelopen winter hebben we mooie palen uit ons bos gezaagd om deze hekken te kunnen maken. Bert en Bram hebben een plan gemaakt, de beste palen uitgezocht en weten dus wat en hoe ze het hek willen gaan maken.  Beide zijn ze heel handig met zaag en boor en vinden het gezellig om samen te klussen.

Vorige week heb ik in mijn blog laten zien dat we het terras onder de grote oude eik hebben gemaakt. Nu komt de afwerking. Dat doet Bert ook graag zelf. Hij houdt van hout. Samen met Bram maken ze er iets moois van. Allebei pietjes precies. Zo'n klusje laat ik graag aan hen over.



Met passen en meten

Hoewel zo'n hekje er misschien helemaal niet zo spectaculair uitziet wordt het terras er meteen heel mooi en afgewerkt van. Inmiddels hebben we al een aantal van dergelijke hekken geplaatst op ons erf. Dus we hebben enige ervaring. Maar toch is het altijd weer even opstarten met die kromme ronde palen. Met passen en meten wordt de tijd versleten. Zo af en toe hoor ik een woord over het terras vliegen dat ik niet in mijn blog kan opschrijven. Kennelijk is er een stukje te veel afgezaagd. Dat wordt dus weer kachelhout. Ook handig. De boys kunnen anders prima samenwerken. En voor Bram is dit een zeer welkome afwisseling in zijn examentijd. Even de gedachten niet bij zijn studie.


M'n kluskerels

Als ik koffie kom brengen vraag ik altijd even hoe met m'n kluskerels gaat. Het standaard antwoord is dan: "gaat wel goed, maar wel een beetje droog". En dat betekent dat ik de biertjes alvast in de koelkast kan zetten.


Schaduwrijk terras

Een van de reden waarom we naar Italiƫ zijn gegaan is het grote aantal zonne-uren. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat je in hartje zomer - en midden op de dag- de zon wel eens moet ontvluchten. Daarvoor hebben we nu dus weer een mooi en schaduwrijk terras gemaakt. We hebben er een mooi zitje op gemaakt en onze gas-BBQ op gezet. Daarmee hebben we weer een heerlijk plekje voor een avondje lekker bakken.





Nu ik het bier in de koelkast heb gezet kan ik me bezig houden met het voorbereiden van de BBQ. Ik ga m'n kluskerels vanavond eens lekker verrassen met mijn eigenhandig gemarineerde ribbetjes. Een favoriet van beide mannen.


Spareribs

Wij verstaan onder echte spareribs de ribben van de buikzijde. Deze zijn een stuk groter en het vlees is steviger van structuur, maar tegelijkertijd ook veel smaakvoller. De bereidingstijd is langer, maar de moeite van het wachten waard.




Recept: Oosterse spareribs

Deze Oosterse spareribs zijn net weer even anders, dan spareribs die we doorgaans op de barbecue hebben. Maar ik hou wel van een beetje afwisseling. Met deze bereiding krijg je geweldig malse en smaakvolle spareribs.


Ingrediƫnten:
2 strengen spareribs, mooi klein en veel vlees
300 ml ketjap manis
100 ml olijfolie
200 ml chilisaus
100 gram bruine suiker
2 theelepels kerrie 
1 theelepel zout
4 teentjes knoflook, uitgeperst
2 eetlepels appelstroop

Bereiding:
Breng de ketjap, olie en chilisaus aan de kook. Los de suiker en zout  in de vloeistof op en voeg de kerrie en knoflook toe.
Haal de pan van het vuur en klop de vloeistof met een garde een minuut lang goed door zodat de olie goed vermengd wordt met de ketjap en de chilisaus.
Haal nu 200 ml van de vloeistof uit de pan. Breng dit opnieuw aan de kook en roer hier de appelstroop doorheen. Laat dit mengel afkoelen en zet het weg voor gebruik bij de barbecue.
Als het resterende deel marinade is afgekoeld, haal je de stukken sparerib er door heen en leg je ze in een pan of stevige plastic zak. Giet het restant van de marinade over de spareribs heen en laat de spareribs 24 uur marineren. Roer ze regelmatig om zodat de marinade steeds weer over de ribs verdeeld wordt.
Schenk na 24 uur zo veel (of weinig) water in de pan dat de spareribs net onderstaan. Breng het geheel aan de kook en laat de spareribs 60 minuten zachtjes stoven met het deksel op de pan. 
Laat ze daarna in de vloeistof met de deksel ietsjes schuin op de pan afkoelen.
Haal, eenmaal afgekoeld, de spareribs uit de pan.
Bereid de barbecue voor. Rooster de spareribs en begin met de botjes naar beneden en bestrijk het vlees regelmatig met de appelstroop marinade. Keer na 5 minuten de spareribs om, en rooster ze nogmaals 5 minuten. Smeer geen marinade op de bot-zijde, dit heeft weinig zin. Het is heel belangrijk dat de barbecue niet te heet is. Voorkom ook vlammen.
Haal de spareribs van de barbecue, leg ze met de vleeszijde omhoog op een bordje en bestrijk ze eventueel nogmaals met de marinade.
Serveer ze met gebakken uitjes en wat fijn gesneden prei. Geef er saus bij naar keuze.


Buon apetitto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten