vrijdag 29 april 2016

Buren

Zo na een heerlijk en lang weekend in Nederland zijn we weer thuis. Jolein en ik hebben erg genoten van alle lieve familie en vrienden die we hebben gezien. En natuurlijk een hele gezellige 80ste verjaardag gevierd van onze lieve moeder en oma. En als er dan op de dag van vertrek 3 cm sneeuw in de tuin ligt ben je blij dat je weer naar het warme Italië kunt gaan. 


Nog snel even een cadeautje halen voor onze lieve buurvrouw. Zij is ook jarig deze week en voor haar nemen we lekkere Drentse chocolaatjes mee. Ze vindt het altijd erg leuk en gezellig als we even een kopje koffie komen drinken. Wij doen dat graag.




Als je gaat verhuizen, komt er een moment dat je je nieuwe buren gaat ontmoeten. Het communiceren ging met handen en voeten. Maar de beste non-verbale communicatie is samen lekker eten. Ik had geweldig voor ze gekookt. De buurvrouwen hadden allemaal lekkere nagerechten meegenomen. Dolce!
Met ruim 20 buren hebben we heerlijk en gezellig op de veranda zitten tafelen. De wijn vloeide rijkelijk.  

Onze buren treffen we nu nog regelmatig. We maken een praatje en drinken een kopje koffie. Wat een lieve en vriendelijke mensen. De buurvrouw verwend ons vaak met verse eieren of een stukje zelfgemaakte kaas. Wij brengen haar dan een zelf gebakken kruidkoek of een zakje "Drentse Knieperties".



De buurman haalt het hooi van ons land















Zo dronk ik op een dag een kopje koffie bij de buurvrouw en vroeg ze hoe het met onze groentetuin ging. "Wel goed" zei ik, "maar met onze aardappelen dat gaat niet goed". "Volgens mij hebben de konijnen alle aardappelen eruit gegraven". "Oh nee...dat zijn stekelvarkens" wist ze mij te vertellen. We moesten ook een afrastering plaatsen, dan zou het niet weer gebeuren. Toen het tijd was om te oogsten, wat voor ons dus niet veel voorstelde, kwam ze samen met haar man ons een kratje aardappelen brengen. "Dat is voor de winter" zei ze. Zo gaat dat hier. 

Nog ieder jaar komen alle buren op een zondag in mei bij ons lunchen..."Pranzo di vicini". 
Dan zitten we opnieuw met ruim 20 mensen aan tafel en tot dusver altijd lekker buiten. Wat een geklets, waar ik, als ze allemaal tegelijk en ook nog in het dialect praten, niets van begrijp. 
Maar wel heel veel Italiaanse gezelligheid.



















Onze buurvrouw is erg behulpzaam en wil me van alles leren over de streek keuken. Ze geeft haar kook geheimen graag prijs. Het eerste wat ze me leerde was het maken van de “crostata”. Dat is een traditionele taart die in Italië als dessert wordt gegeten. Wij vinden het ook heerlijk bij de koffie en dus staat er regelmatig zo'n heerlijke "crostata" bij ons op tafel. Ik wil dit recept graag met jullie delen.


Crostata

Ingrediënten:
400 gram bloem, 150 gram suiker, 150 gram zachte boter, 1 zakje bakpoeder, 
schil van een halve citroen,geraspt, 2 eieren en 2 eierdooiers, marmelade naar keuze. 
Bakvorm van min 28 cm doorsnede.


Mijn kinderen vinden het heerlijk als ik een gedeelte van de marmelade bestrooi met oplos cacao, ik doe dat natuurlijk graag voor ze!

Bereiden:
Zeef de bloem en bakpoeder op een werkplank en maak er een kuiltje in. Voeg de rest van de ingrediënten toe en kneed tot een mooi soepel deeg. Kneed voor je het in de koelkast legt het wel even een keer goed door zodat je voelt of de ingrediënten goed met elkaar vermengd zijn. 
Laat het deeg rusten in de koelkast voor minimaal 30 min. Vet een bakvorm in en leg bakpapier op de bodem, de crostata zal er makkelijker uit te halen zijn.
Nu 2/3 van het deeg uitrollen en het bakblik hiermee vullen, en in de bodem een aantal gaatjes prikken. Nu de marmelade naar keuze over de bodem verdelen. 

Van het andere deeg mooie reepjes maken en hiermee de taart versieren.
Bestrooi de crostata eventueel met poedersuiker.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten